De onthulling onderstreept de toewijding van Hyundai om uitzonderlijke elektrische auto’s te bieden in een snel veranderende wereldmarkt, waar de focus verschuift van technologische vooruitgang naar ervaringen die emotionele voldoening geven. Tijdens de beurs toont Hyundai ook zijn complete elektrische line-up en licht het zijn elektrificatiestrategie voor Europa toe, waarmee het zijn rol als koploper in de transitie naar schone energie verder bevestigt.
Hyundai heeft op IAA Mobility 2025 in München Concept THREE onthuld. Het studiemodel is het nieuwste elektrische model van het line-up merk IONIQ.
Wereldpremière van Concept THREE
Centraal tijdens de aanwezigheid van Hyundai op IAA Mobility 2025 staat de wereldpremière van Concept THREE, een innovatieve elektrische auto die de volgende stap markeert in de transitie naar elektrificatie van het merk.
Met de sterk groeiende vraag in Europa naar elektrische auto’s – ingegeven door verstedelijking, strengere duurzaamheidsregels en de behoefte aan ruimtebesparende mobiliteitsoplossingen – laat Concept THREE zien hoe Hyundai met zijn geavanceerde elektrificatietechnologieën inspeelt op deze behoefte.
Het opvallende design van Concept THREE benadrukt de toewijding van het merk om een betekenisvolle en emotioneel aansprekende ervaring te combineren met toegankelijkheid en praktische bruikbaarheid.
Hyundai verwacht dat Concept THREE de toon zal zetten voor een nieuw hoofdstuk in zijn designinnovatie en zijn concurrentiepositie in de elektrificatiemarkt verder zal versterken.
‘Na vier jaar terugkeren naar IAA Mobility is een mijlpaal, en zo’n gelegenheid vraagt om een mijlpaalauto’, aldus Xavier Martinet, President en CEO van Hyundai Motor Europe. ‘Concept THREE markeert de volgende stap in onze elektrificatiereis. Met zijn slimme afmetingen en Art of Steel-designtaal belichaamt hij onze visie op mobiliteit die praktisch, toegankelijk en emotioneel aantrekkelijk is.’
Design-highlights:
- Art of Steel: transformeert de kracht en flexibiliteit van staal in een taal van sculpturale schoonheid. Geïnspireerd door Hyundai’s geavanceerde staaltechnologieën komen vloeiende vormen en precieze lijnen samen, met de krachtige, zachte en tijdloze uitstraling van staal.
- Aero Hatch: het gestroomlijnde carrosserieontwerp creëert een vloeiend geheel met drie hoofdvlakken, terwijl kruisende lijnen spanning en dynamiek toevoegen. Het Aero Hatch-profiel zorgt voor aerodynamische efficiëntie en een unieke daklijn met een verticale achterklep, ideaal voor gebruik in de stad.
- Parametric Pixel: de Parametric Pixel-verlichting is zowel aan de voor- als achterzijde van de Concept THREE te vinden. De pixels zijn nu expressiever en vormen een verloop dat diepte en visuele dynamiek toevoegt aan het algehele design.
- Materiaalgedreven design: het exterieur heeft een afwerking met een geanodiseerd effect, geïnspireerd op Hyundai’s Art of Steel-designtaal, waarin het materiaal zelf centraal staat. Geelgetint glas en bijpassende velgen creëren een levendige link tussen het exterieur en het interieur, dat wordt gekenmerkt door zachte gele en grijze tinten en wisselende texturen. Zo ontstaat een ruimte die zowel rustgevend als expressief aanvoelt.
- Ingericht als leefruimte: het interieur is ontworpen als een omgeving die warm, intuïtief en rustgevend aanvoelt. Met zachte vormen en een gebruiksvriendelijke indeling wordt een gevoel van sereniteit en overzicht gecreëerd.
- Persoonlijke beleving: modulaire Bring Your Own Lifestyle (BYOL)-widgets bieden klanten de mogelijkheid hun rijervaring volledig te personaliseren.
- Mr. Pix: een speels en symbolisch karakter dat overal in de auto terugkomt en nieuwsgierigheid, plezier en emotionele verbinding oproept via ‘verborgen verrassingen’ en interactieve designelementen.
- Duurzaamheid: het interieur maakt gebruik van duurzame materialen zoals gerecyclede wol, kunststoffen en lichtgewicht aluminiumschuim. Deze keuzes onderstrepen Hyundai’s langetermijnvisie om de ecologische voetafdruk te verkleinen zonder concessies te doen aan premium design.
Europa als strategische markt
Hyundai ziet Europa als hét innovatiecentrum in het EV-tijdperk, dankzij de diversiteit aan culturen, het vooruitstrevend milieubeleid en de stedelijke mobiliteitsbehoeften. De vraag naar elektrische, duurzame voertuigen maakt Europa tot een spil in Hyundai’s wereldwijde elektrificatiedoelen. Bijna 80 procent van de in Europa verkochte Hyundai-modellen wordt lokaal geproduceerd. Dit benadrukt de nauwe verwevenheid van het merk met de regio en de mogelijkheid om mobiliteitsoplossingen te bieden die zijn afgestemd op zowel stedelijke als landelijke gebieden.
Belangrijke pijlers van Hyundai’s elektrificatiestrategie voor Europa zijn:
- Uitbreiding van het EV-aanbod: rond 2027 is van elk model in Europa een geëlektrificeerde versie beschikbaar. Wereldwijd staan er 21 nieuwe elektrische modellen gepland rond 2030.
- Waterstofinnovaties: voortdurende ontwikkeling van waterstoftechnologie als schone energiedrager voor toekomstige mobiliteit.
- Duurzame productie: Europese productielocaties stappen over op hernieuwbare energie en integreren steeds meer gerecyclede en duurzame materialen in het ontwerp van voertuigen.
Elektrische auto’s spelen een sleutelrol bij het aanpakken van stedelijke uitdagingen in Europa. De presentatie van Concept THREE tijdens IAA Mobility 2025 benadrukt Hyundai’s missie om elektrificatie toegankelijk én aantrekkelijk te maken voor Europese klanten.
Deelname aan IAA Mobility 2025
De terugkeer naar Europa’s grootste mobiliteitsevenement na vier jaar afwezigheid is een belangrijke mijlpaal voor Hyundai. Met meer dan 750 exposanten en 500.000 verwachte bezoekers uit 110 landen is IAA Mobility niet alleen een toonbeeld van innovatie, maar ook een cruciaal platform om in contact te komen met de grootste EV-markt van Europa.
Sinds 2021 is IAA Mobility uitgegroeid van een traditionele autoshow tot een stadsevent dat zich uitstrekt van de Messe-hallen in München tot open ruimtes in het stadscentrum. Dit biedt merken de kans om consumenten direct te betrekken met meeslepende en interactieve ervaringen, wat perfect aansluit bij Hyundai’s ambitie om voorop te lopen in Europa’s elektrificatietransitie.
In de Open Space van IAA Mobility trekt Hyundai de aandacht met een opvallende stand van 58 meter breed en 7 meter hoog, midden in het bruisende centrum van München. Geïnspireerd door de Parametric Pixel, een kenmerkend designelement van Hyundai, bestaat de stand uit zes enorme glazen pixels die direct in het oog springen. Het ontwerp onderstreept de innovatieve kracht en emotionele designvisie van Hyundai en creëert een visuele beleving die zich duidelijk onderscheidt van de concurrentie.
Highlights Hyundai-stand:
- Parametric Pixel-design: geïnspireerd door Hyundai’s kenmerkende Parametric Pixel-verlichting trekt de 7 meter hoge stand met blauwe glazen gevels meteen de aandacht.
- Wereldpremière van Concept THREE: de introductie van Concept THREE in Europa’s belangrijke B-segment voor elektrische auto’s.
- Designexposities: op de stand komt het design van de Concept THREE echt tot leven. Zo staat er een kunstzinnige sculptuur die laat zien hoe de schoonheid, kracht en flexibiliteit van staal zijn verwerkt in het ontwerp. Ook is er een stijlvolle loungefauteuil, met een stevige buitenkant en zachte, ronde vormen, die duidelijk is geïnspireerd op de stoelen en middenconsole van het conceptmodel. In de ‘Hyundai AddGear’-hoek kunnen bezoekers zelf ervaren hoe de slimme, modulaire accessoires voor in de auto werken.
- Complete EV-line-up: zeven geëlektrificeerde modellen, waaronder de KONA Electric, IONIQ 5, IONIQ 6 N, IONIQ 9, INSTER Cross, Concept THREE en de INSTEROID.
- Proefritmogelijkheden: bezoekers kunnen zelf ervaren hoe elektrisch rijden voelt in negen modellen, waaronder de KONA Electric, IONIQ 5, IONIQ 5 N, IONIQ 6, IONIQ 9, INSTER, INSTER Cross, TUCSON Plug-in Hybrid en SANTA FE Plug-in Hybrid.
IAA Mobility is niet zomaar een beurs; het is een wereldwijd podium voor de toekomst van mobiliteit. Hyundai’s terugkeer in 2025 onderstreept de ambitie om de Europese EV-markt te leiden en de beurs te benutten als platform om stedelijke mobiliteit opnieuw te definiëren en het volgende hoofdstuk in zijn transitie naar elektrificatie te openen.
Facebook reacties