Hyundai nieuwe mobiliteitspartner Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond

  • Hyundai participeert in mobiliteitsprogramma GO van de KNVB
  • Samen met GO Partners KNVB, ENGIE en Athlon gaat Hyundai de strijd aan tegen CO₂-uitstoot
  • Hyundai stelt elektrische KONA en IONIQ beschikbaar
  • Leveringen van diverse Hyundai-modellen aan voetbalbond
  • Start groot autodeelprogramma voor voetbalclubs

Hyundai is de nieuwe mobiliteitspartner van de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB). Tijdens een bijzondere bijeenkomst vandaag in de Johan Cruijff ArenA zijn – onder toeziend oog van topcoach Guus Hiddink, die een bijzondere band met zowel Korea als Nederland onderhoudt – door President Hyundai Motor Nederland Dong Hwan Shin, Managing Director Hyundai Motor Nederland Berend Jan Hoekman, Directeur Betaald Voetbal KNVB Eric Gudde en Directeur Amateur- en Vrouwenvoetbal KNVB Jan Dirk van der Zee de handtekeningen gezet onder het contract dat Hyundai voor de komende vier jaar aan de KNVB verbindt.

Omdat Hyundai behalve supporter van de voetbalsport ook groot fan is van duurzame mobiliteit, participeert Hyundai eveneens in het mobiliteitsprogramma GO van de KNVB. Wekelijks gaan honderdduizenden voetballers en voetbalsters met de auto op pad naar trainingen en wedstrijden. Samen met de KNVB gaat Hyundai aan de slag om de schadelijke CO2-uitstoot hiervan terug te brengen. Dat doet Hyundai – samen met de andere KNVB GO Partners ENGIE en Athlon – onder meer door mensen bewuster om te laten gaan met energie en door elektrisch rijden naar uitwedstrijden te stimuleren.

Voetbal in DNA van Hyundai

Voetbal zit in het DNA van Hyundai. De autofabrikant is sinds 1999 Partner van de Wereldvoetbalbond FIFA en als zodanig nauw betrokken bij de wereldkampioenschappen voetbal. Sinds dit jaar is Hyundai ook sponsor van diverse Europese topclubs: Chelsea FC (Engeland), AS Roma (Italië), Olympique Lyonnais (Frankrijk), Hertha BSC (Duitsland) en Atlético Madrid (Spanje). Hyundai is ook prominent aanwezig tijdens het wereldkampioenschap voetbal voor vrouwen – met het Oranje-team – dat deze zomer in Frankrijk wordt gehouden. Het partnerschap met de KNVB sluit daar naadloos op aan.

‘Voetbal is onze passie en past bij ons imago’, zegt Berend Jan Hoekman, algemeen directeur van Hyundai Motor Nederland. ‘En voetbal gaat veel verder dan alleen sportiviteit. Ook zaken als vitaliteit, teamgeest en respect spelen hierbij een duidelijke rol. En wanneer je die lijn dan doortrekt, kom je ook uit bij zorgzaamheid en het klimaat. Daar pakt Hyundai als actieve GO Partner van de KNVB zijn verantwoordelijkheid.’

KNVB perfect podium voor elektrische mobiliteit

De band met de KNVB komt voor Hyundai als geroepen; Hyundai is in Nederland immers een van de belangrijkste leveranciers van batterij-elektrische auto’s, waterstof-elektrische voertuigen, hybrideauto’s en plug-in hybrideauto’s. Hoekman: ‘De Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond biedt voor al deze eco-vriendelijke modellen het perfecte podium. Voetbal brengt mensen nader tot elkaar. Hyundai zet daarvoor de voertuigen in om de voetafdruk zo veel als mogelijk te beperken. De KNVB heeft 1,2 miljoen aangesloten leden. Dat betekent dat elk weekeinde honderdduizenden mensen naar trainingen en (uit)wedstrijden reizen. Als zij dat in een elektrische auto doen, of in een hybridevoertuig, dan wordt de CO₂-uitstoot enorm beperkt.’

Eric Gudde, Directeur Betaald Voetbal van de KNVB: ‘De KNVB, Hyundai en de andere GO Partners ENGIE en Athlon zullen samen diverse projecten opzetten om de CO₂-uitstoot de komende jaren aanzienlijk te verlagen. Honderdduizenden voetballers, trainers, scheidsrechters en supporters gaan in Nederland wekelijks op pad voor een van de circa 33.000 wedstrijden op het veld of in de zaal. Met de auto, bus of trein. Veel reisverkeer dus, dat zorgt voor vervuilende CO₂-uitstoot. In totaal zorgt dit voor 65 kiloton CO₂-uitstoot per jaar. Dat moet omlaag. De KNVB gaat samen met Hyundai, ENGIE en Athlon de uitdaging aan om CO₂-reductie te bewerkstelligen over al deze vormen van transport. Binnen het mobiliteitsprogramma GO worden de komende jaren verschillende oplossingen ontwikkeld binnen drie pijlers: het speelschema, het amateurvoetbal en de Oranje-elftallen. Zo zal er gekeken worden naar het optimaliseren van speelschema’s, het integreren van nieuwe manieren van transport, slimme oplaadpalen voor elektrische voertuigen en technische oplossingen voor bijvoorbeeld het “samen naar de wedstrijd rijden”.’

(v.l.n.r.): Managing Director Hyundai Motor Nederland Berend Jan Hoekman, Directeur Betaald Voetbal KNVB Eric Gudde, President Hyundai Motor Nederland Dong Hwan Shin en Directeur Amateur- en Vrouwenvoetbal KNVB Jan Dirk van der Zee.
(v.l.n.r.): Directeur Amateur- en Vrouwenvoetbal KNVB Jan Dirk van der Zee, President Hyundai Motor Nederland Dong Hwan Shin, Directeur Betaald Voetbal KNVB Eric Gudde en Managing Director Hyundai Motor Nederland Berend Jan Hoekman.
(v.l.n.r.): Voormalig teamchef van het nationale elftal van Zuid-Korea en huidig NOS-commentator Jan Roelfs, Managing Director Hyundai Motor Nederland Berend Jan Hoekman, Senior Vice President en COO van Hyundai Motor Europe Thomas A. Schmid, voormalig bondscoach Guus Hiddink, President Hyundai Motor Nederland Dong Hwan Shin, Directeur Betaald Voetbal KNVB Eric Gudde en Directeur Amateur- en Vrouwenvoetbal KNVB Jan Dirk van der Zee.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties

Pers Contact Hyundai Nederland