Met de NEXO voegt Hyundai een nieuw hoofdstuk toe aan zijn toch al imposante oeuvre groene modellen. De line-up met elektrisch aangedreven voertuigen telt inmiddels de Hyundai IONIQ Electric, de Hyundai IONIQ Hybrid en de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid. Na de zomer van 2018 komt daar de Hyundai KONA Electric bij. Daarmee houdt het groene modellenoffensief echter niet op: Hyundai heeft aangekondigd vóór 2020 in totaal veertien nieuwe ecovriendelijke voertuigen te introduceren: vijf hybridemodellen, vier plug-in hybrides, vier elektrisch aangedreven auto’s en de zojuist onthulde nieuwe auto met een brandstofcel, de Hyundai NEXO. Rond 2025 moet het aantal ecovriendelijke voertuigen zijn gegroeid tot achttien.
- Met de NEXO laat Hyundai zien voorop te lopen op het gebied van emissievrije mobiliteit
- Nieuwe waterstofauto kan 800 kilometer (volgens NEDC) afleggen op een volle accu
- De NEXO krijgt Intelligent Personal Cockpit met sensoren die reageren op stem en handsignalen
- Nieuwe waterstofauto als eerste Hyundai-model betrokken bij project autonoom rijden
- Hyundai wil waterstoftechnologie ook toepassen in woningen
Hyundai heeft het doek getrokken van zijn allernieuwste generatie waterstofauto. Dat gebeurde op de Consumers Electronics Show (CES 2018) die van 9-12 januari in Las Vegas wordt gehouden. Hyundai onthulde op de CES tevens de naam van de geavanceerde auto met brandstofcel. De Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) gaat NEXO heten en heeft een indrukwekkende actieradius, namelijk 800 kilometer volgens NEDC.
Uitgroeien tot groenste automerk ter wereld
Met de lancering van de nieuwe generatie waterstofauto laat Hyundai zien voorop te lopen op het gebied van emissievrije mobiliteit. Dat past allemaal bij het doel van Hyundai om binnen afzienbare tijd (in 2021) uit te groeien tot het groenste automerk ter wereld. Waterstofauto’s hebben de toekomst, vindt Hyundai. De brandstofceltechniek is dé oplossing voor emissieloze auto’s. Niet voor niets was Hyundai in 2013 de eerste autofabrikant ter wereld die een waterstofauto met brandstofcel (Hyundai ix35 FCEV) commercieel aanbood.
De Hyundai NEXO, opvolger van de Hyundai ix35 FCEV, is 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger: allemaal factoren die een positieve invloed hebben op de actieradius. De NEXO kan maar liefst 800 kilometer (volgens NEDC) afleggen op een volle accu. Talloze andere geavanceerde technologieën van de laatste generatie van het Advanced Driver Assistance System (ADAS) zorgen ervoor dat autonome rijfuncties van de Hyundai NEXO verder vergroot. Zo kan de Hyundai NEXO uitgerust worden met onder meer Lane Following Assist (LFA), Highway Driving Assist (HAD), Remote Smart Parking Assist (RSPA) en Blind-spot View Monitor (BVM).
Bijzonder is ook dat de Hyundai NEXO extreme temperaturen aankan. Tests hebben bewezen dat het voertuig in staat is te starten na te zijn blootgesteld aan temperaturen van -29 graden Celsius. De NEXO beschikt over een koudestartmogelijkheid binnen 30 seconden, wat een toonaangevende prestatie is en het brandstofcelsysteem sneller opwarmt voor maximale prestaties. De Hyundai NEXO heeft ook uitstekende koelprestaties op hoger gelegen plekken bij temperaturen van meer dan 49 graden Celsius.
Slimme vormgeving
De designers van de Hyundai NEXO hebben de waterstofauto zeer slim vormgegeven, met tal van voordelen:
- Gewichtsbesparing
- Verbeterde vermogen-gewichtsverhouding
- Grotere acceleratie in vergelijking met de Hyundai ix35 FCEV
- Grotere interieurruimte
- Verbeterde inrichting van het brandstofcelsysteem
Brandstofcelsysteem Hyundai NEXO vs. Hyundai ix35 FCEV
- De brandstofcelstack en batterij van de NEXO hebben meer netto vermogen, wat resulteert in een krachtiger motor
- De aandrijflijn van de NEXO is lichter
- Verbeterde waterstofopslagtanks
Verbeteringen aan de aandrijflijn
- De aandrijflijn van de NEXO is lichter en neemt minder ruimte in dan die van de Hyundai ix35 FCEV
- Efficiënter
- Compacter
Rijeigenschappen
- De piekversnelling is met 25 procent toegenomen in vergelijking met die van de Hyundai ix35 FCEV
- De NEXO accelereert van 0 tot 100 km/u 20 procent sneller dan Hyundai ix35 FCEV
- De NEXO heeft meer koppel dan de Hyundai ix35 FCEV
Actieradius
- De NEXO heeft een geschatte actieradius van 800 km (volgens NEDC) tegenover 600 km voor de Hyundai ix35 FCEV
Stille en comfortabele rijeigenschappen
- De NEXO behoudt de stille en de comfortabele rijeigenschappen van de Hyundai ix35 FCEV
- Alle bewegende delen van de NEXO bevinden zich in de motorruimte, waardoor het geluid sterk wordt geïsoleerd
Duurzaamheid
- De NEXO bereikt hetzelfde hoge duurzaamheidsniveau als voertuigen met een verbrandingsmotor
Opslag waterstof
- Het opslagsysteem van de NEXO is lichter dan het opslagsysteem van de Hyundai ix35 FCEV
- Het opslagsysteem van de NEXO heeft een ongeëvenaarde opslagdichtheid
- De NEXO is binnen vijf minuten bij te tanken
Samenvatting
* Alle bovengenoemde specificaties en technologieën van NEXO kunnen per markt verschillen.
Intelligent Personal Cockpit
Tijdens de CES 2018 heeft Hyundai de nieuwe waterstofauto niet alleen een naam gegeven, maar presenteerde het onder de noemer Connected to Future Mobility ook diverse andere spraakmakende technologieën. Zoals de Intelligent Personal Cockpit; een cockpit die is voorzien van diverse sensoren die reageren op stem en handsignalen. Hierdoor wordt het bedienen van de Hyundai NEXO nog gemakkelijker.
De Intelligent Personal Cockpit handelt vanuit het perspectief van de bestuurder. Het demonstreert Hyundai’s vooruitgang in de ontwikkeling van connectieve autotechnologie. De cockpit gebruikt meerdere geavanceerde technologieën, variërend van spraakherkenning tot kunstmatige intelligentie en Internet of Things. De cockpit doet dienst als persoonlijke assistent en controleert zelfs de vitale functies van de bestuurder, zodat het voertuig actie kan ondernemen als de bestuurder gestrest is.
Stemherkenningstechnologie van SoundHound
Dankzij de nieuwe SoundHound-stemherkenningstechnologie kunnen bestuurders veelgebruikte functies in de auto bedienen, zoals airconditioning, het schuifdak en het sluiten van de portieren. En dat is nog maar het begin van een hele reeks nieuwe spraakbedieningsmogelijkheden in de Intelligent Personal Cockpit. Met spraakopdrachten kan een bestuurder niet alleen muziek in de auto laten afspelen, hij kan ook de verlichting in zijn woning aandoen en muziek rechtstreeks naar zijn eigen audiosysteem laten streamen.
De Intelligent Personal Cockpit gaat een stap verder dan de meeste andere technologieën voor spraakherkenning. Wanneer de gebruiker bijvoorbeeld zegt ‘Vertel me hoe het weer morgen is’ en ‘Schakel de lichten uit in onze woonkamer’, dan herkent het systeem de twee afzonderlijke opdrachten in dezelfde zin en voltooit het elke taak afzonderlijk. Ook kan het systeem de bestuurder aan vergaderingen herinneren en vertrektijden voorstellen die rekening houden met de huidige verkeersomstandigheden.
Een andere belangrijke technologie in de Intelligent Personal Cockpit is Wellness Care. Deze functie maakt gebruik van twee sensoren (op het stuur en de stoel) die de hartslag controleren op plotselinge veranderingen en het stressniveau van de bestuurder detecteren. Als de sensoren stress detecteren, biedt het systeem toegang tot online visueel overleg met een arts. Of het schakelt een rustgevende afspeellijst in terwijl de verlichting van het interieur wordt gedimd voor een meer rustgevende rijervaring.
Waterstoftechnologie toegepast in woningen
Hyundai past zijn vernieuwde waterstoftechnologie niet alleen toe in zijn voertuigen, maar ook in woningen. Veel huishoudelijke apparaten in de keuken, de tuin en de woonkamer kunnen namelijk worden aangedreven door een waterstofauto. Omdat brandstofcellen alleen water (of waterdamp) als bijproduct afgeven, is de Hyundai NEXO zelfs in staat zuiver water te leveren om planten te laten groeien.
Een ander voordeel van de Hyundai NEXO is zijn vermogen om lucht te zuiveren. Omdat brandstofcelsystemen zuivere lucht nodig hebben om te kunnen werken, verwijdert de NEXO 99,9 procent fijnstof uit de lucht wanneer deze door de filter van het systeem gaat. Zolang de Hyundai NEXO in bedrijf is, kan de bestuurder van de waterstofauto erop vertrouwen dat de directe omgeving om hem heen verbetert.
‘Hoewel het lastig voorspellen is hoe al deze nieuwe veranderingen de toekomst kunnen beïnvloeden, begrijpen we allemaal dat technologische uitdagingen en innovaties een nooit eindigend proces vormen’, licht dr. Woong Chul Yang, Vice Chairman van Hyundai Motor, toe. 'En dat gaat door totdat we een mobiele samenleving van maximaal gemak hebben gerealiseerd met nul ongevallen en zero emissie.’
Samenwerking met Aurora Innovation
In zijn streven naar ‘mobiele vrijheid’ kondigde Hyundai een strategische samenwerking aan met Aurora Innovation, wereldleider op het gebied van technologie die autonoom rijden mogelijk maakt. Het doel is om rond 2021 level 4-autonoom rijdende Hyundai’s gefaseerd commercieel in te zetten.
Hyundai test al sinds 2015 in de Verenigde Staten met zelfrijdende auto’s. Dat gebeurt in de staat Nevada, waar Hyundai een groot test- en ontwikkelingscentrum heeft dat weer in contact staat met Namyang. In deze Zuid-Koreaanse stad is een van de grootste ontwikkelingscentra voor auto’s ter wereld gevestigd. Vorig jaar toonde Hyundai gedurende de CES in Las Vegas de eerste zelfrijdende Hyundai IONIQ.
Steeds meer moderne high-end auto’s krijgen functies die autonoom rijden mogelijk maken. Daarbij wordt regelmatig gesproken over ‘level-autonomie’. Het partnerschap met het in Silicon Valley en in Pittsburgh gevestigde Aurora Innovation betekent dat Hyundai versneld een zelfrijdende auto van het niveau Level 4 kan ontwikkelen en realiseren. Level 4 betekent dat de automatische piloot van de auto in staat is het voertuig in bijna elk mogelijk scenario te besturen, behalve in zeer slecht weer. Als de omstandigheden het toelaten kan de bestuurder de ‘autopilot’ inschakelen en hoeft hij vervolgens niet meer te letten op de besturing.
Geen menselijke interactie nodig
Momenteel is Level 2 (hands-off) gemeengoed. Dit betekent dat acceleratie, sturen en remmen door de auto wordt gedaan. Level 3 (eyes-off) gaat weer een stap verder. Op dit niveau kan de bestuurder in bekende en niet-complexe omgevingen (op de snelweg) de aandacht veilig van zijn rijtaken naar iets anders verleggen. Wanneer nodig moet hij de controle van het voertuig overpakken. Bij Level 4 is geen menselijke interactie nodig tijdens het autorijden (behalve bij zeer slecht weer) en Level 5 is de ultieme zelfrijdende auto. De enige input die op dit niveau nodig is, is het ingeven van de bestemming en het starten van het systeem. De software doet verder alles en neemt alle beslissingen.
‘Wij weten dat zelfrijdende auto’s de toekomst zijn, maar ook dat alle innovatieve systemen die autonoom rijdende auto’s mogelijk maken hun nut nog moeten bewijzen in de echte wereld en getest moeten worden in echte situaties. Dat moet uiteraard op een uiterst secure, veilige en verstandige manier gebeuren voordat ze op grote schaal kunnen worden ingezet’, stelt dr. Woong Chul Yang. ‘Met het partnerschap met Aurora Innovation kan onze geavanceerde voertuigtechnologie, die over de laatste veiligheidsvoorzieningen beschikt, worden gecombineerd met Aurora’s revolutionaire Level 4-technologie voor autonoom rijden. Daarmee kunnen we versneld, veilig en doordacht een revolutie teweegbrengen op het gebied van zelfrijdende mobiliteit.’
Facebook reacties