NEXO: de nieuwste generatie waterstofauto van Hyundai in Genève.

  • Met de NEXO laat Hyundai zien voorop te lopen op het gebied van emissievrije mobiliteit
  • Hyundai al eerste autofabrikant met productiemodel van waterstofauto
  • Nieuwe waterstofauto kan 800 kilometer (volgens NEDC) afleggen op een volle tank
  • De NEXO krijgt een Intelligent Personal Cockpit met sensoren die reageren op stem en handsignalen
  • Nieuwe waterstofauto als eerste Hyundai-model betrokken bij project autonoom rijden

20 februari 2018 – Hyundai showt de NEXO, zijn allernieuwste generatie waterstofauto, op de Autosalon in Genève als Europese primeur. De Hyundai NEXO heeft een indrukwekkende actieradius, namelijk 800 kilometer volgens NEDC. Met de NEXO voegt Hyundai een nieuw hoofdstuk toe aan zijn toch al imposante oeuvre groene modellen. De line-up met elektrisch aangedreven voertuigen telt inmiddels de Hyundai IONIQ Electric, de Hyundai IONIQ Hybrid en de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid. Na de zomer van 2018 komt daar de Hyundai KONA Electric bij.

‘Hyundai Motor is al marktleider met brandstofceltechnologie in Europa. Meer dan 70 procent van de in Europa rijdende brandstofcelauto’s zijn gebouwd door Hyundai’, zegt Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer van Hyundai Motor Europe. ‘De nieuwe NEXO is een belangrijke stap in onze strategie. Tot aan 2020 willen we nog 15 ecovriendelijke voertuigen op de markt brengen.’

Met de lancering van de NEXO laat Hyundai zien voorop te lopen op het gebied van emissievrije mobiliteit. Dat past allemaal bij het doel van Hyundai om binnen afzienbare tijd (in 2021) uit te groeien tot het groenste automerk ter wereld. Waterstofauto’s hebben de toekomst, vindt Hyundai. De brandstofceltechniek is dé oplossing voor emissieloze auto’s. Niet voor niets was Hyundai in 2013 de eerste autofabrikant ter wereld die een waterstofauto met brandstofcel (Hyundai ix35 FCEV) commercieel aanbood.

Design straalt innovatie uit

De NEXO heeft een puur en gestroomlijnd design met een luchtweerstand van slechts 0,329 Cw. De vorm is gericht op efficiency, maar tegelijk ook fraai. Het uiterlijk reflecteert de stijl van een SUV. Kenmerkend is het strakke front met LED-dagrijverlichtingunits. Die zijn visueel met elkaar verbonden door een dunne lijn van licht. Onder de dagrijverlichting zitten driehoekige koplampen. Door hun vorm onderstrepen ze het progressieve karakter van de auto. De Cascade grille, het familiegezicht van Hyundai, maakt de visuele impact sterk. De flanken zijn al even rank en elegant van stijl door de slanke dakstijlen achter en de verzonken portiergrepen. Deze komen automatisch naar buiten bij het ontgrendelen van de deuren en verzinken weer zodra de auto de 3 km/uur passeert. Aan de achterzijde vallen de driehoekige achterruit en achterlichten op. De ruitenwisser is op fraaie en gestroomlijnde wijze in de dakspoiler geïntegreerd.

Lichter en krachtiger

De Hyundai NEXO, opvolger van de Hyundai ix35 FCEV, is 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger: allemaal factoren die een positieve invloed hebben op de actieradius. De NEXO kan maar liefst 800 kilometer (volgens NEDC) afleggen met volle waterstoftanks. Talloze andere geavanceerde technologieën van de laatste generatie van het Advanced Driver Assistance System (ADAS) zorgen ervoor dat autonome rijfuncties van de NEXO verder worden vergroot. Zo kan de NEXO uitgerust worden met onder meer Lane Following Assist (LFA), Highway Driving Assist (HAD), Remote Smart Parking Assist (RSPA) en Blind-spot View Monitor (BVM).

Bijzonder is ook dat de Hyundai NEXO extreme temperaturen aankan. Tests hebben bewezen dat het voertuig in staat is te starten na te zijn blootgesteld aan temperaturen van -30 graden Celsius. De NEXO beschikt over een koudestartmogelijkheid binnen 30 seconden, wat een toonaangevende prestatie is en het brandstofcelsysteem sneller opwarmt voor maximale prestaties. De Hyundai NEXO heeft ook uitstekende koelprestaties op hoger gelegen plekken bij temperaturen van meer dan 49 graden Celsius.

Intelligent Personal Cockpit

De Intelligent Personal Cockpit handelt vanuit het perspectief van de bestuurder. Het demonstreert Hyundai’s vooruitgang in de ontwikkeling van connectieve autotechnologie. De cockpit gebruikt meerdere geavanceerde technologieën, variërend van spraakherkenning tot kunstmatige intelligentie en Internet of Things. De cockpit doet dienst als persoonlijke assistent en controleert zelfs de vitale functies van de bestuurder, zodat het voertuig actie kan ondernemen als de bestuurder gestrest is.

Dankzij de nieuwe SoundHound-stemherkenningstechnologie kunnen bestuurders veelgebruikte functies in de auto bedienen, zoals airconditioning, het schuifdak en het sluiten van de portieren. En dat is nog maar het begin van een hele reeks nieuwe spraakbedieningsmogelijkheden in de Intelligent Personal Cockpit. Met spraakopdrachten kan een bestuurder niet alleen muziek in de auto laten afspelen, hij kan ook de verlichting in zijn woning aandoen en muziek rechtstreeks naar zijn eigen audiosysteem laten streamen.

De Intelligent Personal Cockpit gaat een stap verder dan de meeste andere technologieën voor spraakherkenning. Wanneer de gebruiker bijvoorbeeld zegt ‘Vertel me hoe het weer morgen is en schakel de lichten uit in onze woonkamer’, dan herkent het systeem de twee afzonderlijke opdrachten in dezelfde zin en voltooit het elke taak afzonderlijk. Ook kan het systeem de bestuurder aan vergaderingen herinneren en vertrektijden voorstellen die rekening houden met de huidige verkeersomstandigheden.

Een andere belangrijke technologie in de Intelligent Personal Cockpit is Wellness Care. Deze functie maakt gebruik van twee sensoren (op het stuur en de stoel) die de hartslag controleren op plotselinge veranderingen en het stressniveau van de bestuurder detecteren. Als de sensoren stress detecteren, biedt het systeem toegang tot online visueel overleg met een arts. Of het schakelt een rustgevende afspeellijst in terwijl het de verlichting van het interieur dimt voor een meer rustgevende rijervaring.

Autonoom rijden getest in Korea

De Hyundai NEXO is al in hoge mate klaar voor autonoom rijden. Recent is dat gedemonstreerd met een rit van Seoul naar Pyeongchang. Over een afstand van 190 kilometer reden drie voertuigen gebaseerd op de NEXO met level 4-technologie voor autonoom rijden met een snelheid tussen de 100 en 110 km/uur. Ze gingen in de stroom verkeer mee, haalden zelfstandig in en navigeerden door tolpoorten. Daarbij werd gebruikgemaakt van 5G-netwerktechnologie. Level 4 betekent dat de automatische piloot van de auto in staat is het voertuig in bijna elk mogelijk scenario te besturen, behalve in zeer slecht weer. Als de omstandigheden het toelaten, kan de bestuurder de ‘autopilot’ inschakelen en hoeft hij vervolgens niet meer te letten op de besturing.

Technische specificaties Hyundai NEXO

Aandrijflijn
Motortype Voorin geplaatste inductiemotor
Maximumvermogen 120 kW / 163 pk
Maximumkoppel 395 Nm
Acceleratie 0-100 km/uur 9,2 sec.
Acceleratie 80-120 km/uur 7,4 sec.
Minimale temperatuur koude start -30° Celsius

 

Batterij
Totale output systeem 135 kW
Output batterij 40 kW
Output brandstofcel 95 kW
Brandstofcel density (kW/l) 3.1

 

Prestaties
Maximumsnelheid 179 km/uur
H2O-verbruik 3,9 l/km
CO2 gecombineerd 0 g/km
Rijbereik 800 km (volgens NEDC)

 

Luchtweerstand
Cw 0,329

 

Afmetingen exterieur
Lengte 4670 mm
Breedte 1860 mm
Hoogte 1630 mm
Wielbasis 2790 mm
Bodemvrijheid 140 mm
Overhang voor 960 mm
Overhang achter 920 mm

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties