De nieuwe Hyundai KONA Electric, die pas in juli van dit jaar op de markt komt, is zo succesvol dat er – nog voordat de prijs en de specificaties bekend zijn – in ons land al maar liefst 1.500 pre orders zijn genoteerd. Ook de door een brandstofcel aangedreven Hyundai NEXO – die op waterstof rijdt – en de Hyundai IONIQ Hybrid en IONIQ Plug-in Hybrid zijn in ruime mate beschikbaar voor de Nederlandse markt.
Ronald Dubbelman, algemeen directeur van Hyundai Motor Nederland, zegt: ‘Hyundai manifesteert zich steeds meer als een vooruitstrevende en innovatieve autobouwer met rijk uitgeruste modellen die tegen sterk concurrerende prijzen worden verkocht. Ons groeiende aanbod elektrisch aangedreven auto’s vormt een van de pijlers voor groei.’
- Hyundai IONIQ Electric direct beschikbaar
- Pre-orders Hyundai KONA Electric nu al op 1.500 stuks
- Strategie Hyundai: groenste merk in 2021, met ruime range van voertuigen met volledig elektrische, waterstof- en hybrideaandrijfsystemen
- Slechts 4 procent bijtelling voor de zakelijk rijder
- 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking
- 8 jaar garantie of 200.000 kilometer op hoogvoltage batterij
Hyundai lanceert een aanvalsplan voor de vergroening van de Nederlandse automarkt: ons land krijgt van de fabrikant voorrang bij de levering van elektrisch aangedreven modellen. Dat betekent dat de Hyundai-organisatie in Nederland per direct meer voertuigen met een volledig elektrische aandrijflijn kan leveren. De Hyundai IONIQ Electric is daardoor zelfs direct uit voorraad leverbaar.
Hyundai marktleider met EV
Hyundai is al wereldwijd marktleider op het gebied van waterstofauto’s, die sinds 2013 in het leveringsprogramma zijn opgenomen. Op het gebied van elektrische mobiliteit is het doel de leidende positie te verkrijgen, waarbij Nederland en Noorwegen in eerste instantie de spits moeten afbijten. Met de IONIQ-drieling – en straks de nieuwe KONA Electric en de waterstofauto NEXO – kan Hyundai in 2018 meer dan 5.500 auto’s met een groen aandrijfsysteem in Nederland leveren.
‘Hyundai wil in 2021 bij de “groenste” autofabrikanten ter wereld behoren’, aldus Dubbelman. Tot 2025 lanceert Hyundai daarom 8 nieuwe hybride modellen, 4 plug-in hybrides, 5 volledig elektrische auto’s en 1 waterstofauto. Dat betekent voor Nederland – waar elektrische mobiliteit grote belangstelling geniet – een enorme kans om het merk Hyundai verder te laten groeien.
Hyundai-DNA
Hyundai blijft ook aandacht houden voor modellen met een conventionele motor. Ronald Dubbelman: ‘Behalve onze zogenoemde DNA-modellen (i10, i20, i30 en i40), onze SUV-lijn (Santa Fe, Tucson en KONA), onze sportactiviteiten (Partnerschap van Wereldvoetbalbond FIFA, het WK in Rusland 2018, het wereldkampioenschap Rally en onze i30 N in het wereldtoerwagenkampioenschap WTCR), hebben we nu een sterke extra poot aan ons bedrijf toegevoegd: elektrische mobiliteit.’
Elektrische mobiliteit voor groot publiek
De Hyundai IONIQ Electric is vooral bij taxibedrijven en leasemaatschappijen erg populair. In onafhankelijke tests komt de IONIQ steevast als een van de beste opties in de markt uit de bus. Dubbelman: ‘Nu krijgen wij steeds meer vraag van particulieren naar de IONIQ en ook de KONA Electric. Wij hebben altijd gezegd dat Hyundai elektrische mobiliteit beschikbaar maakt voor een groot publiek.’
Hyundai IONIQ Electric
De Hyundai IONIQ Electric is beschikbaar vanaf 33.995 euro. Voor een bedrag van 2.200 euro wordt de Hyundai IONIQ Comfort geleverd met een uitgebreid Wallbox-servicepakket (oplaadpunt, E-roamingkaart, laadkabel, garantie, installatie én onderhoudspakket). De zeer complete Premium-uitvoering kost 37.995 euro (met Wallbox 39.695 euro).
De Hyundai IONIQ heeft een actieradius van 280 kilometer volgens NEDC-cyclus en een fiscale bijtelling van 4 procent. De praktijk leert dat een actieradius van rond de 200 kilometer in de zomer en van 175 kilometer in de winter realistisch zijn.
De batterij van de Hyundai IONIQ beschikt over een eigen koelings- en verwarmingssysteem. De IONIQ is dus goed aan de snellader te plaatsen. In de winter wordt de temperatuur in het interieur door de interne energiezuinige warmtepomp snel gereguleerd. In situaties waar juist extra koeling nodig is, zoals in de zomer of bij snelladen, maakt de IONIQ gebruik van een intern waterkoelingssysteem. Dit zorgt ervoor dat de actieradius op niveau blijft.
Bijzonderheden Hyundai KONA Electric
Hyundai verwacht de KONA Electric vanaf eind juli 2018 te kunnen leveren. De introductieprijs wordt volgende maand bekendgemaakt, maar die blijft in elk geval onder de 50.000 euro. Algemeen directeur Ronald Dubbelman: ‘Omdat de prijs onder de magische grens van 50.000 euro blijft, valt de KONA Electric met 64 kWh-batterij in het voor zakelijk rijders aantrekkelijke bijtellingtarief van 4 procent. Bijkomend voordeel is de actieradius van 482 kilometer gemeten volgens nieuwe WLTP-richtlijnen.’ Bij dure elektrische auto’s wordt het bedrag boven de 50.000 euro vanaf 2019 extra belast met 22 procent bijtelling. Waterstofauto’s zijn daarvan uitgesloten.
Nu al zijn bijna 1.500 pre-orders geschreven voor de KONA Electric. Dubbelman: ‘Dat is geweldig, maar betekent tegelijkertijd dat we voor een enorme uitdaging staan: klanten die nu bestellen kunnen pas in het najaar rijden. Daarnaast moeten we in hoog tempo op een kwalitatief hoge manier veel nieuwe elektrische KONA’s en IONIQ’s uitleveren. Dat vergt een grote inspanning van onze organisatie en onze dealers.’
NEXO is boost voor rijden op waterstof
De Hyundai NEXO, de auto met een brandstofcel die op waterstof rijdt, wordt vanaf augustus in Nederland leverbaar. Hyundai heeft reeds 21 pre-orders van dit model kunnen noteren. Dat komt mede omdat er – behalve de bestaande waterstoftankstations in Rhoon, Helmond en Delfzijl – de komende jaren in hoog tempo waterstoftankstations bij komen in Den Haag, Arnhem, Groningen en Pesse (in 2018) en vanaf 2019 ook in Utrecht, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Zwolle en Goeree-Overflakkee. Dubbelman: ‘Wij zijn erg blij met deze ontwikkeling. Verbetering van de infrastructuur leidt vanzelf tot meer belangstelling voor dergelijke auto’s.’
Hyundai biedt sinds 2013 waterstofauto’s in Nederland aan. Er zijn tot nu toe ongeveer 40 exemplaren van de Hyundai ix35 Fuel Cell in Nederland verkocht. Dubbelman: ‘De komst van de nieuwe NEXO en de sterke verbetering van de infrastructuur zal het rijden op waterstof een enorme boost geven. De mobiliteit verandert de komende jaren enorm. Elektrisch rijden, auto’s met een brandstofcel die op waterstof rijden, hybriden en plug-in hybriden gaan het langzaam maar zeker overnemen van de voertuigen die rijden op fossiele brandstof. Hyundai wil in dit hele transitieproces een duidelijke rol spelen.
Facebook reacties