Sinds zijn debuut in 2017 heeft de Hyundai i30 N lovende recensies gekregen en verschillende prijzen gewonnen. Hyundai heeft de i30 N, het eerste high-performance model van Hyundai met N-label en geïnspireerd op de autosport, van de grond af aan opgebouwd om er zeker van te kunnen zijn dat de auto maximaal rijplezier biedt – op de openbare weg én op het circuit. Het N-label van Hyundai biedt zuivere emotie voor de meest toegewijde Hyundai-klanten – de nieuwe Project C is hier de puurste vorm van.
Tot de unieke specificaties van de Hyundai i30 N Project C behoren duidelijk zichtbare en met koolstofvezel versterkte kunststof carrosseriedelen (CFRP, Carbon Fiber Reinforced Plastic). Zowel de voorbumperspoiler, de diffuser achter, de motorkap en de zijskirts met N-logo zijn uit dit lichte materiaal vervaardigd. De Project C weegt hierdoor minder dan de i30 N en rijdt bij hoge snelheden strakker over het asfalt. Bovendien is het design van de gelakte carrosseriedelen prachtig om te zien. Ondanks de grotere oppervlakte van de voorzijde en het feit dat hij dichter bij de weg ligt, is de Cw-waarde van de Project C net zo laag als die van de i30 N, namelijk 0,32. Diverse aerodynamische aanpassingen zorgen ervoor dat de gelimiteerde uitvoering Project C sneller rijdt en stabieler op de weg ligt – twee ingrediënten voor het betere bochtenwerk.
Hyundai presenteert op de IAA Frankfurt Motor Show de nieuwe Hyundai i30 N Project C; een lichtere, lagere en scherpere versie van de 5-deurs Hyundai i30 N. De Project C zorgt ervoor dat de rijbeleving van de i30 N – het eerste high-performance model van Hyundai – nog intenser is. De Hyundai i30 N Project C is 50 kilo lichter, ligt 6 millimeter lager bij de weg en heeft een krachtiger design. Bekijk hieronder de video.
De letter C in de naam van de Hyundai i30 N Project C verwijst naar ‘Area C’: de naam van het high-performance testcircuit van Hyundai’s Namyang R&D Center, de geboorteplaats van het N-label. Daarbij is de Project C ook de eerste straatlegale raceauto van Hyundai, waarbij gebruik wordt gemaakt van CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic). Ten slotte is de letter C ook een verwijzing naar de ‘centre of gravity’ van de auto, het zwaartepunt. Dit ligt 8,8 millimeter lager dan dat van de 202 kW (275 pk) sterke Hyundai i30 N.
‘Met de Hyundai i30 N Project voegen we een spannend nieuw hoofdstuk toe aan de succesvolle Hyundai i30 N’, zegt Thomas Schemera, Executive Vice President en Hoofd Product Divison bij Hyundai Motor Group. ‘Met de Project C zoeken we de grenzen op van wat autosportliefhebbers enthousiast maakt. We hebben de auto lichter gemaakt op die plekken waar dit het meeste effect heeft op het rijplezier, ervoor gezorgd dat de auto nog directer reageert en het design geoptimaliseerd voor nog betere prestaties.’
Minder gewicht dankzij CFPR en aluminium
Hyundai heeft met de Hyundai i30 N Project C geen compromissen gesloten en de sterke punten van de Hyundai i30 N naar een nog hoger plan gebracht. De gesmede lichtmetalen racewielen van specialist OZ Racing leveren een belangrijke bijdrage aan de gewichtsreductie; de imposante 19-inch wielen zorgen voor 22 kilogram minder gewicht.
Ook het gebruik van CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) voor de motorkap, de zijskirts en de nieuw vormgegeven diffuser achter zorgen voor minder gewicht, respectievelijk 7,2 kilogram, 499 gram (aan elke kant) en 386 gram. De nieuwe voorbumperspoiler voegt slechts 240 gram toe, terwijl de speciale kuipstoelen van de gerenommeerde Italiaanse fabrikant Sabelt door hun achterzijde van CFRP juist voor een gewichtsreductie van 15 kilogram zorgen. De kuipstoelen bieden de bestuurder en passagier een optimale ondersteuning en zitpositie, gericht op prestatiegericht rijden.
Het vermogen en koppel – met overboost – blijven met 202 kW (275 pk) en 378 Nm gelijk aan dat van de Hyundai i30 N met Performance Pack.
Dynamische aanpassingen
‘De stuurinrichting en ophanging van de Project C zijn de benchmark voor de meest enthousiaste rijders van de Hyundai i30 N’, aldus Alexander Eichler, Hoofd High Performance Vehicle Test & Development bij het Hyundai Motor Europe Technical Center. ‘De naam mag dan wel verwijzen naar het high-performance testcircuit bij Hyundai’s Namyang R&D Center, maar de auto is op eenzelfde intensieve wijze getest bij het Nürburgring Hyundai Technical Center in Meuspath.’
De Hyundai i30 N Project C ligt 6 millimeter dichter bij de weg met een 8,8 millimeter lager zwaartepunt in vergelijking tot de Hyundai i30 N. Dit is te danken aan de geoptimaliseerde dempers en nieuwe korte veerstangen met meer stijfheid. De “knuckels” van de achterwielophanging – die de wielnaaf met de ophanging en stuurcomponenten verbindt – zijn niet van staal maar van aluminium; dit levert een gewichtsbesparing op van 4,66 kilogram. De Project C is net als de versie met Performance Pack uitgerust met een stabilisatorstang achter voor een betere stabiliteit bij hoge snelheden en in snel genomen bochten.
Alle rijstanden van de Hyundai i30 N Project C zijn speciaal op de auto afgestemd. Zowel de Sport- als de N drive-stand bieden meer feedback en rijplezier. De extreme dynamic N-rijstand is speciaal voor circuitgebruik en voor de meest ervaren bestuurders.
In het interieur van de Hyundai i30 N Project C is veel alcantara te vinden, onder meer op het stuurwiel en bij de versnellingshendel en handrem. De pookknop van geborsteld aluminium past perfect in de hand, wat een bijdrage levert aan de ultrakorte schakelbewegingen die de bestuurder kan maken. Zowel de veiligheidsgordels als de remklauwen zijn uitgevoerd in de opvallende kleur Deep Orange. Dezelfde kleur is terug te vinden in de stiksels van de nieuwe Sabelt-kuipstoelen. Ook de Drive mode-schakelaar en de N-schakelaar op het stuurwiel zijn uitgevoerd in Deep Orange. Een speciale badge (xx/600) aan de passagierskant benadrukt het exclusieve karakter van de Hyundai i30 N Project C.
De buitenzijde van de Hyundai i30 N Project C is uitgevoerd in een donkere antracietkleur, waardoor de hoogglans carrosseriedelen van CFRP extra in het oog springen.
De Hyundai i30 N Project C maakt zijn wereldwijde publieksdebuut op 11 september 2019 op de IAA Frankfurt Motor Show. Hyundai bouwt 600 exemplaren van de auto die later dit jaar in geselecteerde Europese landen op de markt komt.
Technische specificaties Hyundai i30 N Project C*
Prestaties | |
Type | THETA 2.0 T-GDI, 16-kleppen MLA, DOHC E‑CVVT met Performance Package |
Inhoud | 1998 cc |
Boring x slag | 86,0 x 86,0 mm |
Compressieverhouding | 9,5 |
Vermogen | 202 kW (275 pk) @ 6.000 t.p.m. |
Koppel | 353 Nm @ 1.450~4.700 t.p.m. |
378 Nm @ 1.750~4.200 t.p.m. (met Overboost) | |
Turbodruk | max. 2,3 bar |
Topsnelheid (km/u) | 250 |
0-100 km/u (sec.) | 6 |
CO2-uitstoot gecombineerd (g/km, NEDC 2.0)** |
178 |
Brandstofverbruik gecombineerd (l/100 km)** |
7,8 |
Brandstofverbruik buiten de stad (l/100 km)** |
10,6 |
Brandstofverbruik in de stad (l/100 km)** |
6,1 |
Transmissie | |
Handgeschakeld | 6-bak |
Overbrengingsverhoudingen | |
1e | 3,083 |
2e | 1,931 |
3e | 1,696 |
4e | 1,276 |
5e | 1,027 |
6e | 0,854 |
Achteruit | 3,588 |
Eindoverbrenging | 4,333 (1/2/R), 3,250 (3/4/5/6) |
Wielophanging | |
Voor | McPherson |
Achter | Multi-link |
Stuurinrichting | |
Type | Elektrische stuurbekrachtiging R-MDPS |
Overbrenging | 12,31 : 1 (@ 360°) |
Stuuromwentelingen (uiterst links-uiterst rechts) | 2,14 |
Draaicirkel | 11,6 m |
Remmen | |
Voor | Geventileerde 18-inch remschijven |
(met Performance Pack) | |
Achter | 17-inch remschijven |
(met Performance Pack) | |
Hoofdremcilinder | Φ 23,81 |
Rembooster | 10 inch (LHD, RHD) |
Wielen | Banden |
8,0J x 19 inch, lichtmetaal | 235/35 R19 |
F/R track-breedte | Project C standard met Performance Package |
Afmetingen exterieur (mm) | |
Lengte | 4.371 |
Breedte | 1.795 |
Hoogte | 1.439 |
Wielbasis | 2.650 |
Overhang voor | 933 |
Overhang achter | 788 |
Bodemvrijheid | 126 |
Cw-weerstand | 0,32 |
Afmetingen interieur (mm) | Voorin | Achterin |
Hoofdruimte | 994 | 977 |
Beenruimte | 1.073 | 883 |
Schouderruimte | 1.427 | 1.406 |
Inhouden (l) | |
Brandstoftank | 50 |
Bagageruimte (met stabilisatorstang) | Min. 381 |
Max. 1.287 |
Gewichten (kg)*** | |
Massa ledig voertuig (massa rijklaar) | 1.395 |
Maximum toegelaten gewicht | 1.910 |
* Het betreft hier voorlopige cijfers die nog niet zijn gehomologeerd en nog kunnen veranderen. Specificaties kunnen verschillen per markt/regio.
** Gegevens CO2-uitstoot en brandstofverbruik gebaseerd op officiële NEDC-testmethodes.
*** Schattingen autofabrikant.
Facebook reacties