Hyundai en het Van Gogh Museum trakteren ouderen op speciale editie van Connection Day

Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het Van Gogh Museum hebben Hyundai en het museum ouderen op een speciale editie van Connection Day getrakteerd. Hyundai is sinds 2016 partner in mobiliteit van het Van Gogh Museum. Met de steun van Hyundai ontwikkelt het Van Gogh Museum educatieve activiteiten voor kwetsbare ouderen. Connection Day vond maandag 19 juni voor het vierde jaar op rij plaats.

Connection Day stelt ouderen in staat in hun eigen tempo de kunst van Vincent van Gogh te beleven. Ditmaal leidde het programma de deelnemers en hun begeleiders door de tweede jubileumtentoonstelling in het Van Gogh Museum, getiteld Van Gogh in Auvers. Zijn laatste maanden, waaraan Hyundai ook als tentoonstellingspartner heeft bijgedragen.

De jubileumtentoonstelling behandelt de korte, maar cruciale laatste fase in Van Goghs artistieke ontwikkeling. De schilder woonde de laatste maanden van zijn leven, van 20 mei 1890 tot aan zijn dood op 29 juli dat jaar, in het Franse dorp Auvers-sur-Oise, vlakbij Parijs. Hij was in die maanden zeer productief en maakte er enkele van zijn bekendste meesterwerken, waaronder Korenveld met kraaien, Dokter Paul Gachet en De kerk van Auvers-sur-Oise.

Laatste periode van Van Goghs leven

De tentoonstelling Van Gogh in Auvers. Zijn laatste maanden is een bekroning van het jarenlange onderzoek dat naar deze laatste periode van Van Goghs leven is gedaan. Bovendien is het een unieke kans om ruim vijftig schilderijen en dertig tekeningen en schetsen van Vincent van Gogh te zien die nog nooit eerder samen getoond zijn, met bijzondere bruiklenen uit privécollecties en musea wereldwijd.

Speciaal voor ouderen bood Hyundai het Connection Day-programma op maandag 19 juni gratis aan. Die dag konden ouderen de jubileumtentoonstelling Van Gogh in Auvers. Zijn laatste maanden bezoeken met begeleiding. Toegankelijkheid is voor zowel het Van Gogh Museum als voor Hyundai een belangrijke kernwaarde. Daarom zet Hyundai zich al enige jaren als partner in mobility van het Van Gogh Museum in om mensen voor wie een bezoek aan het museum niet altijd vanzelfsprekend is met de wereld van Vincent van Gogh te verbinden.

Bovendien organiseert het Van Gogh Museum voor ouderen die niet zelfstandig het museum kunnen bezoeken al enige jaren de Ouderendagen. Op 18 september, 9 oktober, 6 november en 27 november dit jaar kunnen ouderen (70+) samen met hun begeleider deelnemen aan een programma rond de vaste collectie van het Van Gogh Museum. Deelnemers kunnen dan met volop begeleiding en in hun eigen tempo (opnieuw) kennismaken met het leven en werk van Vincent van Gogh.

Het Van Gogh Museum en Hyundai streven ernaar een positieve bijdrage te leveren aan het welzijn van ouderen door hen te inspireren met het leven en werk van Van Gogh. Waar in de coronajaren tijdens Connection Day workshopmaterialen naar zorginstellingen werden gebracht vanwege de toen geldende coronabeperkingen, werden vorig jaar en dit jaar ouderen opgehaald voor een bezoek aan het Van Gogh Museum. De volledig elektrische auto’s van Hyundai, een IONIQ 5 en IONIQ 6, gehuld in twee iconische meesterwerken – Amandelbloesem en Zonnebloemen – van Vincent van Gogh, brachten alle deelnemers na afloop weer thuis.

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties