Hyundai CRADLE investeert in technologiebedrijf Metawave voor ontwikkelen van slimme radarsystemen.

  • Autonome voertuigen Hyundai krijgen nieuwe generatie radarsystemen
  • Hyundai is innovatief en groen automerk van nu en voor de toekomst
  • Bijzonder krachtig HD-radarsysteem geschikt voor 3D-beeldvorming en vehicle-to-vehicle-communicatie
  • Geavanceerd radarplatform WARLORD van Metawave gebruikt slechts één antenne in plaats van honderden

Hyundai profileert zich steeds nadrukkelijker als innovatief automerk en wil een leidende rol spelen op het gebied van autonoom rijden in combinatie met elektrische mobiliteit en rijden op waterstof. Hyundai CRADLE, het innovatiecentrum van Hyundai Motor Company, investeert daarom in technologiebedrijf Metawave Corporation om intelligente radarsystemen te ontwikkelen voor autonome voertuigen. Metawave is zeer vooruitstrevend met radardetectiesystemen door toepassing van adaptieve metamaterialen (dat zijn synthetische materialen met unieke, ongewone elektromagnetische eigenschappen die niet voorkomen in natuurlijke materialen) en kunstmatige intelligentie (AI) om slimme radars te ontwikkelen. Hyundai evalueert zorgvuldig nieuwe technologieën, zoals de high-performance radar van Metawave om 3D-beelden te creëren, voor toepassing in toekomstige autonome platforms.

‘De nieuwe generatie radartechnologie kan geavanceerde algoritmes gebruiken voor het detecteren en classificeren van objecten’, aldus John Suh, vicepresident van Hyundai CRADLE. ‘Een nieuw radarsysteem met een hogere resolutie en nauwkeurigheid evenals AI-software zullen een grote impact hebben.’

Camera, LiDAR en radar vormen de drie fundamentele componenten van de detectiesystemen in de zelfrijdende auto’s van vandaag de dag. De camera is de sensor met de hoogste resolutie, maar kan objecten in een straal buiten 50 meter niet detecteren. LiDAR vergroot dit bereik naar ongeveer 150 meter, met een redelijk HD-beeld. Slecht weer en vieze wegen hebben echter invloed op de prestaties van de camera en LiDAR. Radar opereert juist van nature op een veel lagere frequentie en ‘ziet’ objecten op grotere afstanden veel eerder, ongeacht de weersomstandigheden en rijcondities.

Geavanceerd radarplatform WARLORD

De radartechnologie van nu kan geen brede hoeken op grote afstanden overbruggen en mist de resolutie om onderscheid te maken tussen objecten. De radar heeft een groter aantal antennes en dure computerchips nodig om complexe digitale signalen te verwerken. Dat kost tijd en energie en is om die reden inefficiënt. Het geavanceerde radarplatform van Metawave, genaamd WARLORD, gebruikt slechts één antenne om supersnel en precies een uitstekend beeld van de situatie te vormen. Met WARLORD vervormt en stuurt de antenne zélf de straal in alle mogelijke richtingen. Het systeem gebruikt flinterdunne ‘potloodradarstralen’, zelflerende software en AI-algoritmes om objecten snel te herkennen en een vierdimensionaal beeld te vormen.

‘De investering door Hyundai is een volgende mijlpaal. En ook verder bewijs van ons snelle ontwikkelingstempo nu we de WARLORD-langeafstandsradar met beeld- en AI-capaciteiten gaan integreren in autonome voertuigen’, zegt Maha Achour, CEO Metawave. ‘Met ons getalenteerde team van mm-wave en metamateriaal-experts waren we de eerste om Electronically Scanned Metamaterial Array for Autonomous Driving met 77 GHz te demonstreren. Deze technologie is de bepalende factor voor Hyundai en andere autobedrijven die streven naar een betere voertuigervaring.’

Hyundai Autonomous Vehicle Development

Hyundai wil in 2021 een zelfrijdende auto Level 4 op de markt brengen. Daarvoor is Hyundai Motor Company in januari 2018 een alliantie aangegaan met Aurora, wereldleider op het gebied van technologie die autonoom rijden mogelijk maakt. Het partnerschap betekent dat Aurora’s technologie beschikbaar wordt voor nieuwe Hyundai-modellen die na 2021 worden geïntroduceerd, te beginnen met modellen speciaal ontwikkeld voor testprogramma’s en pilots in steden.

In februari 2018 reden drie exemplaren van Hyundai’s nieuwe waterstofauto NEXO – uitgerust met Level 4 autonome rijtechnologie en 5G-netwerktechnologie – zelfstandig een rit van maar liefst 190 kilometer van Seoul naar Pyeongchang, Zuid-Korea. Een mijlpaal, want niet eerder werd een praktijkdemonstratie met waterstofauto’s met Level 4 autonome rijtechnologie succesvol voltooid. De drie Hyundai’s NEXO waren uitgerust met geavanceerde technologie om andere voertuigen nog preciezer te herkennen en beter te anticiperen op verkeersituaties bij kruispunten en wegvertakkingen. Het wisselen van rijstrook, het uitvoeren van inhaalacties en zelfs het rijden door tolpoortjes: alles verliep probleemloos. De prototypes gingen op in de natuurlijke flow van het verkeer. Bij het tijdelijk wegvallen van het GPS-signaal – bijvoorbeeld in lange tunnels – kon de positie van de voertuigen nauwkeurig worden bepaald met behulp van externe sensoren.

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties