Een auto voor iedereen: de nieuwe Hyundai i30

De nieuwe Hyundai i30 is een auto voor iedereen. Hij voldoet aan de hoogste eisen die de huidige consument stelt op het gebied van design, kwaliteit, techniek, dynamisch weggedrag, veiligheid en gebruiksmogelijkheden. De Hyundai i30 is voorzien van meer actieve veiligheidssystemen dan in alle andere Hyundai’s en wordt geleverd met vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking. Er is keuze uit twee benzinemotoren en een dieselmotor. De 1.4 T-GDI is geheel nieuw. De 1.0 T-GDI is een zeer interessante motor voor de Nederlandse markt vanwege de lage CO2-uitstoot. Dieselen kan met een efficiënte 1.6 CRDi.

Cascade-grille
De nieuwe generatie Hyundai i30 heeft een vloeiende, tijdloze vormgeving. En Hyundai introduceert met de nieuwe Hyundai i30 ook een nieuw stijlelement: de Cascade-grille, die kenmerkend wordt voor alle nieuwe modellen. De grille doet denken aan gesmolten staal dat omlaag stroomt, met verchroomde oppervlakken die de zijdemat verchroomde omlijsting van de grille van de standaardversie fraai accentueren. LED-koplampen met drie projectoren flankeren de grille en met de verticale LED-dagrijverlichting heeft de nieuwe generatie Hyundai i30 een krachtige uitstraling.

Sportieve uitstraling
Met de korte overhangen voor en achter en de lange, naar achter smaller wordende en aflopende motorkap heeft de nieuwe Hyundai i30 harmonische proporties en een sportieve uitstraling. De kenmerkende, vrijwel horizontale lijn over de flanken verbindt de koplampen met de driedimensionale LED-achterlichten die vlak onder de achterruit zijn geplaatst en zorgt ook aan de achterzijde voor een tijdloze uitstraling. De achterzijde kenmerkt zich verder door de separaat geplaatste mistlampen. De zwarte dakspoiler verbetert de aerodynamica en geeft de nieuwe Hyundai i30 een luchtweerstandcoëfficiënt van slechts 0,30. Dat is mede te danken aan diverse aanvullende voorzieningen, zoals de zogenoemde Active Air Flap achter de grille en de Air Curtains, die aan weerszijden van de voorbumper de luchtstroom verbeteren en de turbulentie in de wielkasten reduceren.
De nieuwe Hyundai i30 is leverbaar met lichtmetalen two-tone tienspaaks velgen van 16 of 17 inch of lichtmetalen of stalen velgen van 15 inch. Er zijn twaalf carrosseriekleuren, waaronder drie parelmoerkleuren (Midnight Blue, Pepper Grey en Phantom Black), zeven metallic kleuren (Pure Brown, Intense Copper, Moon Rock, Burgundy Red, Platinum Silver, Ara Blue en White Sand) en twee standaard lakken (Engine Red en Polar White).

8-inch touchscreen
Het interieur is strak en ruim. Verchroomde afwerkingslijsten en hoogwaardige materialen benadrukken de verfijnde sfeer. De horizontale indeling van het dashboard is gericht op een intuïtieve bediening. Via de optionele, ‘zwevende’ 8-inch touchscreen zijn alle navigatie-, connectiviteits- en mediafuncties te bedienen zonder dat de bestuurder zijn ogen van de weg hoeft te nemen. Ook via de ergonomische knoppen op het multifunctionele en verwarmbare stuurwiel zijn alle functies intuïtief te bedienen. Climate control en verwarming zijn in te stellen met behulp van de ergonomische draaiknoppen in de middenconsole. De middenarmsteun voorin is verschuifbaar en biedt extra opbergruimte. Er is keuze uit stoffen of lederen bekleding. De voorstoelen zijn in drie stappen te verwarmen en te koelen. De bestuurdersstoel is voorzien van een geheugenfunctie met twee vooraf in te programmeren instellingen.

Ruimste auto in zijn klasse
De nieuwe Hyundai i30 is de ruimste auto in zijn klasse, ondanks zijn sportieve vormgeving. Een panoramisch glazen schuif-/kanteldak is optioneel leverbaar voor een nog ruimtelijker gevoel. De bagageruimte meet 395 liter (VDA) en 1.301 liter met de achterbank neergeklapt. De gebruiksmogelijkheden van de bagageruimte zijn uitgebreid dankzij de vloer met twee standen en een skiluik.

1.0 T-GDI
Er is keuze uit twee benzinemotoren en een dieselmotor, allemaal met een turbo. In Nederland zal vooral de driecilinder 1.0 T-GDI (vanaf € 20.495,-) met een vermogen van 88 kW (120 pk) en 170 Nm koppel populair zijn, vanwege zijn lage emissie en verbruik. Het brandstofverbruik van deze motor is beperkt door lagere pompverliezen, terwijl de reacties op het gaspedaal snel zijn en er veel trekkracht is bij lage toerentallen. De zesgaats GDI-injector spuit de brandstof in bij een bovengemiddeld hoge inspuitdruk van 200 bar, voor een schone verbranding, een laag verbruik en minimale emissies. Om de motor zo compact mogelijk te houden, is het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop geïntegreerd. Daardoor komt de katalysator sneller op bedrijfstemperatuur, wat het praktijkverbruik en de emissies helpt te beperken. De 1.0 T-GDI is leverbaar in combinatie met de handmatig te bedienen zesversnellingsbak. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 4,5 l/100 km.

1.4 T-GDI
De viercilinder 1.4 T-GDI-motor met 103 kW (140 pk) is geheel nieuw en debuteert in de nieuwe Hyundai i30. Hyundai rekent voor deze motor een meerprijs van € 2.000,- ten opzichte van de 1.0 T-GDI-motor. De 1.353 cm3 turbobenzinemotor is maar liefst 14 kilogram lichter dan zijn voorganger, de 1.4-liter Gamma-motor, en levert een koppel van 242 Nm. De turbo is geïntegreerd in het uitlaatspruitstuk voor een grotere efficiency, een snellere gasrespons en meer trekkracht bij lage toerentallen. De directe brandstofinspuiting zorgt voor een schonere verbranding, meer vermogen en minder brandstofverbruik. De 1.4 T-GDI-motor is leverbaar in combinatie met een handgeschakelde zesbak of een efficiënte en snelle zeventrapsautomaat met dubbele koppeling (DCT), die de bestuurder de keus biedt uit volledig automatisch of handmatig schakelen. Het gemiddelde brandstofverbruik van de 1.4 T-GDI bedraagt 4,8 l/100 km voor de handbak of 5,2 l/100 km voor de automaat.
 
1.6 CRDi
De dieseloptie (vanaf € 23.495,-) is de viercilinder 1.6 CRDi met 81 kW (110 pk). Het maximumkoppel bedraagt 280 Nm. Beide sterkste versies zijn leverbaar met ofwel de handmatig te bedienen zesversnellingsbak of de zeventraps-DCT.

DCT-automaat
De DCT-transmissie combineert de voordelen van automatische en handmatig te bedienen transmissies. Het brandstofverbruik met de DCT is tot wel 20 procent lager in vergelijking met een conventionele gerobotiseerde zesbak, terwijl de acceleratie tot wel 10 procent sneller is. De DCT bestaat uit twee droge koppelingen en een actuator voor elke koppeling afzonderlijk. Het koppel gaat altijd naar zowel de even als de oneven versnellingen, zodat schakelen nooit voor een onderbreking van de aandrijfkracht zorgt. De actuators worden door elektromotoren aangedreven en uitwendige dempers onderdrukken geluiden en vibraties.

In Europa ontwikkeld
De nieuwe Hyundai i30 is in Europa ontwikkeld en op duurzaamheid getest, onder meer op de legendarische en veeleisende Nordschleife van de Nürburgring, in de winterkou in Zweden, in de hitte van Zuid-Spanje en met een aanhanger in de Alpen – allemaal om de auto te laten voldoen aan de hoge eisen van de Europese consument. De ingenieurs hebben daarbij gewerkt aan een natuurlijke besturing, wendbaarheid, optimale wegligging en dynamiek, zonder dat dat ten koste gaat van het comfort en de stabiliteit. Alle versies zijn voorzien van een multilink-achterwielophanging met dubbele onderste draagarmen en sportief afgestemde schokdempers. Voor een nog beter remvermogen is de nieuwe Hyundai i30 voorzien van grotere remschijven voor (nu 288 mm diameter).
 
Slimme connectiviteit
Ook slimme connectiviteit stond hoog op de prioriteitenlijst bij de ontwikkeling van de nieuwe Hyundai i30. Standaard is het premium audiosysteem met 5-inch LCD-scherm, Bluetooth-connectiviteit en My Music-functionaliteit. Vanaf de Comfort heeft de nieuwe Hyundai i30 het nieuwe navigatiesysteem met 8-inch touchscreen en geïntegreerde achteruitrijcamera. Het navigatiesysteem is geschikt voor zowel Apple CarPlay als Android Auto. Met beide systemen kan de gebruiker zijn mobiele apparaten koppelen. Naadloze connectiviteit stelt de inzittenden in staat online te zijn zonder de aandacht van de weg te laten afleiden. De middenconsole van de nieuwe Hyundai i30 is voorzien van een zogenoemde charge pad (vanaf Premium), waarmee de mobiele telefoon draadloos is op te laden tijdens de rit. Het nieuwe navigatiesysteem wordt geleverd met TomTom LIVE Services, voor actuele informatie over weer, verkeer, snelheidscontroles en points of interest (POI).

Actieve veiligheidsvoorzieningen
De nieuwe Hyundai i30 is tevens voorzien van de nieuwste actieve veiligheidsvoorzieningen om te voldoen aan de hoogste Europese veiligheidsvoorschriften: Autonomous Emergency Braking met Front Collision Warning System (autonoom noodremsysteem met waarschuwing voor frontale botsing), Smart Cruise Control (regelt snelheid en houdt constante snelheid tot voorganger), Blind Spot Detection (waarschuwt bij voertuigen in de dode hoek), Rear Cross Traffic Alert (waarschuwt bij achteruitrijden voor kruisend verkeer achter de auto), Lane Keeping Assist System (waarschuwt de bestuurder als de auto de rijstrook dreigt te verlaten en grijpt zo nodig zelf in), Speed Limit Information Function (geeft op het scherm de geldende snelheidslimiet weer) en High Beam Assist (schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is). Nieuw voor Hyundai is de Driver Attention Alert, waarmee de Hyundai i30 is voorzien van alle beschikbare actieve veiligheidssystemen. Dit systeem waarschuwt de bestuurder wanneer hij tekenen van vermoeidheid toont.
 
Geavanceerd extra sterk staal
De carrosserie is lichter én sterker dankzij de toepassing van geavanceerd extra sterk staal in 53 procent van de carrosseriestructuur. Die is 28 kilogram lichter dan die van zijn voorganger en 22 procent stijver. Daardoor zijn niet alleen de prestaties verbeterd, maar ook de passieve veiligheid van de inzittenden. De passieve veiligheid wordt verder verhoogd met zeven airbags, inclusief een knieairbag voor de bestuurder. Behalve de zeven standaard airbags (twee hoofdairbags, twee zijairbags en twee gordijnairbags voor de eerste en tweede zitrij), biedt de knieairbag de bestuurder extra bescherming in het geval van een zijdelingse aanrijding.
 
N-versie
De nieuwe generatie Hyundai i30 betreft niet één enkel model, maar een hele lijn modellen die voor elk wat wils bieden. In deze modellijn komt ook de eerste N-versie (N is het sportieve label van Hyundai).
 
Nürburgring
Hyundai is zeer toegewijd aan de Europese markt en ontwikkelt zijn modellen met de focus op de eisen van de Europese klant op het gebied van vormgeving, techniek en prestaties. Daarom heeft Hyundai een Europees R&D-centrum ingericht in Rüsselsheim, Duitsland, en een testcentrum aan de Nürburgring in de Duitse Eifel, waar de nieuwe modellen aan uiterst zware tests worden onderworpen. De derde generatie van de Hyundai i30 wordt geproduceerd in het Tsjechische Nošovice.
 
400.000 exemplaren
En Hyundai’s focus op de Europese klant werpt zijn vruchten af. Het design is de belangrijkste reden van aankoop van de Hyundai i30 van de tweede generatie – waarvan in Europa al ongeveer 400.000 exemplaren zijn verkocht. Vormgeving is sowieso een van de belangrijkste redenen waarop Europeanen een Hyundai kopen. Hyundai is actief in 31 landen in Europa en heeft ongeveer 2.500 verkooppunten. 90 procent van de auto’s die Hyundai in Europa verkoopt zijn ontworpen, ontwikkeld, getest en geproduceerd in Europa, om te voldoen aan de eisen van de Europese consument.
 
Prijzen en specificaties Hyundai i30 5-deurs
De vanafprijs van de nieuwe Hyundai i30 begint bij € 20.495,- voor de i-Drive-versie met 1.0 T-GDI-motor. De volumemodellen i-Motion en Comfort zijn met vanafprijzen van respectievelijk € 21.995,- (was € 23.850,-) en € 24.495,- (was € 25.350,-) goedkoper dan zijn voorganger. Bovendien biedt de nieuwe Hyundai i30 extra uitrusting zoals AEB, LKAS, grootlichtassistent en Driver Attention Alert op de i-Motion en AEB, LKAS, grootlichtassistent, Apple CarPlay en Driver Attention Alert op de Comfort ten opzichte van het huidige model.
 

Uitvoering Vermogen Transmissie Consumenten adviesprijs (rijklaar)
Benzine:
1.0 T-GDI i-Drive 88 kW (120 pk) 6MT € 20.495,00
1.0 T-GDI i-Motion 88 kW (120 pk) 6MT € 21.995,00
1.0 T-GDI Comfort 88 kW (120 pk) 6MT € 24.495,00
1.0 T-GDI First Edition 88 kW (120 pk) 6MT € 25.495,00
1.0 T-GDI Premium 88 kW (120 pk) 6MT € 26.495,00
1.4 T-GDI Comfort 103 kW (140 pk) 6MT € 26.495,00
1.4 T-GDI Premium 103 kW (140 pk) 6MT € 28.495,00
1.4 T-GDI Comfort 103 kW (140 pk) 7DCT € 29.495,00
1.4 T-GDI Premium 103 kW (140 pk) 7DCT € 31.495,00
 
Diesel:
1.6 CRDi i-Drive 81 kW (110 pk) 6MT € 23.495,00
1.6 CRDi i-Motion 81 kW (110 pk) 6MT € 24.995,00
1.6 CRDi Comfort 81 kW (110 pk) 6MT € 27.495,00
1.6 CRDi Premium 81 kW (110 pk) 6MT € 29.495,00
1.6 CRDi Comfort 81 kW (110 pk) 7DCT € 31.495,00
1.6 CRDi Premium 81 kW (110 pk) 7DCT € 33.495,00
 
Optiepakketten:
Schuif-/kanteldak (op Comfort en Premium) €  1.495,00
Technology Pak (op Comfort en Premium) €    995,00
Leder-pakket (op Premium) €  1.795,00
 

 
Bekijk hier de film van de derde generatie Hyundai i30.
 
Bekijk hier de uitrusting- en technische specificaties van de derde generatie Hyundai i30.

  • Tijdloos design voldoet aan ieders wensen: sportief, praktisch en elegant
  • Meer actieve veiligheidsvoorzieningen dan in alle andere Hyundai’s
  • Nieuw stijlelement: de Cascade-grille, wordt kenmerk van alle nieuwe modellen
  • 1.4 T-GDI met 103 kW (140 pk) debuteert in nieuwe generatie Hyundai i30
  • Nieuwe Hyundai i30 ook leverbaar met 1.0 T-GDI of 1.6 CRDi
  • Later ook als sportieve Hyundai i30 N
  • Scherp geprijsd: vanaf € 20.495,- (diesel vanaf € 23.495,-)

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties