De nieuwe Hyundai KONA Electric: compromisloos elektrisch rijden.

Hyundai introduceert met de KONA Electric de eerste volledig elektrische compacte SUV op de Europese markt. De auto combineert de stoere looks van een SUV met de efficiency en het rijgemak van een volledig elektrische aandrijflijn. De KONA Electric vormt voor Hyundai een belangrijke stap om geavanceerde technologie en modern design voor iedereen toegankelijk te maken. De nieuwe Hyundai KONA Electric beleeft zijn wereldpremière tijdens de Autosalon van Genève (8 tot en met 18 maart). De Hyundai KONA Electric wordt deze zomer al in Nederland verwacht. Prijzen maakt Hyundai in een later stadium bekend. Bekijk de video hieronder.

‘Hyundai is nu al toonaangevend als het gaat om toekomstige mobiliteitsoplossingen’, aldus Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing en Product bij Hyundai Motor Europe. ‘Met de lancering van onze gloednieuwe KONA Electric geven we onze ambitieuze eco-car-strategie een belangrijke impuls. Het is een compromisloze auto, waarbij we een SUV-carrosserietype combineren met elektrische mobiliteit. De auto staat voor Hyundai’s vooruitstrevende karakter. Bij Hyundai is de toekomst nu al begonnen!’

Een compromisloze auto

De nieuwe Hyundai KONA Electric laat klanten genieten van een volwaardige SUV met een volledig elektrische aandrijflijn. Daarbij komen direct twee belangrijke trends op de automobielmarkt samen: de toenemende populariteit van SUV's en volledig elektrisch rijden.

De kracht van de nieuwe KONA Electric. De klant bepaalt.

De nieuwe Hyundai KONA Electric is leverbaar met keuze uit twee verschillende aandrijflijnen. De long-range batterij heeft volgens de nieuwe WLTP-testcyclus een actieradius tot wel 482 kilometer (WLTP). Het energieverbruik komt uit op 15,2 kWh/100 kilometer (volgens WLTP-richtlijnen). De topversie wordt aangedreven door een 204 pk (150 kW) en 395 Nm sterke elektromotor en heeft een accupakket van 64 kWh. Dankzij dit riante vermogen is de KONA Electric zeer fun-to-drive. De 0-100 sprint neemt slechts 7,6 seconden in beslag.

De basisversie van de Hyundai KONA Electric heeft een indrukwekkende range van tot wel 312 kilometer (WLTP) met een energieverbruik van 14,8 kWh (WLTP). De basisversie heeft een 39,2 kWh groot accupakket en een 135 pk (99 kW) sterke elektromotor. Ook hier bedraagt het koppel 395 Nm, uiteraard beschikbaar vanuit stilstand voor vlotte acceleraties. In beide gevallen bedraagt de topsnelheid 167 km/uur.

Lithium-ion-polymeerbatterij

Hyundai heeft gekozen voor een lithium-ion-polymeerbatterij in plaats van een conventionele nikkelmetaalhybridebatterij vanwege de efficiënte ontlaad- en oplaadcapaciteiten en prestaties van een lithium-ion-polymeerbatterij. Met een 100 kW snellader is de lithium-ion-polymeerbatterij van beide versies na 54 minuten laden voor 80% opgeladen. Met de 7,2 kW onboard-oplader neemt opladen van de long-range-batterij ongeveer 9 uur en 40 minuten in beslag en 6 uur en 10 minuten voor de versie met 39,2 kWh-accupakket. Hyundai levert optioneel een oplaadpunt thuis. De stekkeringang van de Hyundai KONA Electric bevindt zich aan de voorzijde naast het Hyundai-logo.

Het bedienen van de aandrijflijn verloopt via een innovatief shift-by-wire-systeem. Dankzij dit systeem is er geen fysieke verbinding met de aandrijflijn nodig. De transmissiepook ontbreekt, waardoor passagiers een groter gevoel van ruimte ervaren. Naast het shift-by-wire-systeem is de knop van de elektronische parkeerrem ondergebracht.

Elektrisch rijgevoel

Het regelbare regeneratieve remsysteem stelt de bestuurder in staat om de intensiteit van regeneratief remmen zelf te bepalen met speciale hendels achter het stuurwiel. Het systeem vangt indien mogelijk energie op. De bestuurder kijkt uit op een 7,0-inch supervision-cluster in het instrumentarium waarop de belangrijkste informatie van de auto wordt weergegeven, zoals de rijsnelheid, accustatus, energiestroom en rijmodus. Afhankelijk van de rijmodus past het systeem de achtergrondkleur en meters aan om altijd de meest relevante informatie te kunnen bieden.

Duidelijk afleesbaar head-up display

Een head-up display toont relevante rij-informatie direct in het zicht van de bestuurder, zodat hij of zij de ogen niet van de weg hoeft te halen. De head-up display heeft een lichtintensiteit van 10.000 candela per vierkante meter voor optimaal zicht, ongeacht de lichtomstandigheden. De kijkhoek en de hoogte van de head-up display zijn met een druk op de knop aan te passen. De display verdwijnt automatisch in het dashboard als de auto wordt uitgeschakeld of als de bestuurder de head-up display met een knop deactiveert tijdens het rijden. De head-up display geeft informatie over de snelheid, navigatiecommando's, radiostation en de accustatus, maar ook over waarschuwingen van rijhulpsystemen, zoals Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Blind Spot Collision Warning, Intelligent Speed Limit Warning en Driver Attention Warning.

De KONA Electric is leverbaar met achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, voor maximaal comfort. De bestuurdersstoel heeft nog een tweevoudig elektrisch verstelbare lendensteun. De voorstoelen hebben een driefase ventilatiefunctie en driefase verwarmingsfunctie. Optioneel levert Hyundai een verwarmbaar stuurwiel.

Bijzonder ruim

De nieuwe Hyundai KONA Electric is door het onderbrengen van het accupakket in de bodemsectie bijzonder ruim. De beenruimte voorin bedraagt 1.054 mm, terwijl de passagiers achterin genieten van 850 mm beenruimte. De hoofdruimte vóór bedraagt 1.006 mm en achter 948 mm. De bagageruimte meet inclusief opbergvak voor de oplaadkabel 332 liter (zónder 373 liter).

Exterieurdesign

De KONA Electric neemt het expressief en krachtig ogende front van de reguliere Hyundai KONA over. Hij oogt om die reden stoer én vooruitstrevend, ongeacht de kijkhoek. Typische details van de KONA Electric zijn de gesloten grille, de zilveren dorpelranden, specifieke 17-inch lichtmetalen wielen en de twin-koplampen. Het frontontwerp wint aan uitstraling dankzij Composite Light. De LED-dagrijverlichting is gepositioneerd boven de LED-koplampen.

De luchtroosters in de voorbumper verminderen de turbulentie in de wielkasten en verbeteren zodoende de aerodynamica. Korte overhangen en vleugelvormige bumpers brengen 'beweging' in het ontwerp. Het dakrek benadrukt de slanke daklijn en is geschikt voor een dakkoffer. In de achterspoiler is een LED-remlicht geïntegreerd. De KONA Electric is 1.800 mm breed en heeft een hoogte van 1.570 mm (+20 mm ten opzichte van de reguliere KONA). De lengte bedraagt 4.180 mm (+15 mm ten opzichte van reguliere KONA) en de wielbasis komt uit op 2.600 mm.

Hyundai levert in totaal zeven exterieurkleuren en drie kleuren voor het dak en de zijspiegels om de persoonlijke stijl van de koper verder te benadrukken. Er is keuze uit de exterieurkleuren Chalk White, Dark Knight, Tangerine Comet, Ceramic Blue, Pulse Red, Acid Yellow en Galactic Grey. Het dak en de zijspiegels zijn leverbaar in de kleuren Phantom Black, Dark Knight en Chalk White. In totaal zijn er 21 kleurencombinaties mogelijk.

Het interieur is leverbaar in de kleur Black, verkrijgbaar in een stof, een combinatie van stof en synthetisch leder of écht leder. Optioneel levert Hyundai een driekleurige interieurafwerking waarbij Blue en Grey wordt gecombineerd met stof, synthetisch leder of écht leder.

Verbonden en zorgzaam

De nieuwe KONA Electric beschikt over uitgebreide connectiviteitsdiensten. Het infotainmentsysteem met 7-inch capacitief LCD-display (Display Audio) vormt het startpunt voor het bieden van de navigatie, media en connectiviteitsvoorzieningen. Display Audio ondersteunt bovendien Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth-connectiviteit. Het Display Audio systeem geeft verder het beeld van de standaard achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen weer voor eenvoudig inparkeren. Optioneel levert Hyundai een 8,0-inch touchscreen met dezelfde functionaliteiten, maar dan aangevuld met een gratis zevenjarig abonnement op LIVE-diensten waarbij informatie over het weer, het verkeer, snelheidscamera's (waar dit is toegestaan) en online zoekopdrachten naar POI's binnen handbereik is. Het navigatiesysteem heeft verder 3D-kaarten en Hyundai's unieke Lifetime MapcareTM met jaarlijks een gratis kaart- en software-update.

Draadloos smartphones opladen

Smartphones kunnen draadloos worden opgeladen via een inductielader (Qi-standaard). De oplaadstatus van de smartphonebatterij wordt weergegeven met indicatielampjes. Om te voorkomen dat de smartphone bij het verlaten van de auto achterblijft, geeft het systeem een herinnering op het centrale display. Elke KONA Electric heeft standaard een USB- en AUX-aansluiting.

Luisterplezier: Krell-audiosysteem

Luisteren naar muziek is in de nieuwe Hyundai KONA Electric perfect mogelijk dankzij het nieuwe high-end audiosysteem van Krell, bestaande uit acht speakers (twee 20 mm tweeters, vier 160 mm woofers, één 100 mm centrale speaker en één 200 mm subwoofer) en een krachtige versterker (45 Watt per kanaal). Samen zorgt dit voor een uiterst rijke luisterervaring in de auto.

Hyundai SmartSense: hoogste niveau van actieve veiligheid

Hyundai installeert de nieuwste rijhulpsystemen in de KONA Electric, samengevat onder de noemer SmartSense. De auto heeft Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersherkenning, Blind Spot Collision Warning met Rear Cross Traffic Warning, Lane Keeping Assist, Driver Attention Warning, Intelligent Speed Limit Warning en Lane Following Assist.

Smart Cruise Control met Stop & Go (SCC/S&G)

Met behulp van frontradars houdt SCC met Stop & Go een constante snelheid en veilige afstand tot de voorligger – ook als deze snelheid vermindert. Als het verkeer tot stilstand komt, remt het Stop & Go-systeem de auto automatisch af. Zodra het verkeer weer begint de rijden, voert het systeem het tempo op indien mogelijk naar de ingestelde snelheid. Als de auto langer dan drie seconden stopt, moet de bestuurder het systeem opnieuw activeren met de stuurwielknoppen of door subtiel op het stroompedaal te drukken. Het systeem is actief van 0 tot 180 km/uur.

Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersherkenning

De nieuwe KONA Electric is uitgerust met Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersherkenning. Dit systeem waarschuwt de bestuurder wanneer een gevaarlijke situatie dreigt en remt de auto autonoom af als dat nodig is. Het systeem maakt gebruik van een frontradar en camerasensoren en opereert in drie stappen. Er klinkt allereerst een visuele en akoestische waarschuwing, vervolgens volgt er een korte remingreep en als laatste stap een noodstop om een aanrijding te voorkomen of eventuele schade te beperken. Het systeem – operationeel bij snelheden boven 8 km/uur – wordt actief als er een voertuig of voetganger voor de auto bevindt.

Lane Keeping Assist (LKA)

Lane Keeping Assist waarschuwt de bestuurder voor onveilige stuurmanoeuvres bij snelheden boven de 60 km/uur. Er klinkt een waarschuwingsgeluid als de auto over witte, grijze of blauwe lijnen rijdt of over kattenogen. Lane Keeping Assist waarschuwt de bestuurder met een visuele en akoestische waarschuwing voordat er een corrigerende stuuringreep volgt om de auto weer in een veilige rijrichting te krijgen.

Lane Following Assist (LFA)

Dit systeem helpt de bestuurder om midden in de rijstrook te blijven met subtiele stuurcorrecties. Het systeem is actief van 0 tot 150 km/uur.

Blind-Spot Collision Warning (BCW)

Radartechnologie wordt ook gebruikt voor de Blind-Spot Collision Warning. Dit systeem detecteert andere voertuigen in de dode hoek van het voertuig. Zodra er een auto opduikt in de dode hoek, activeert het systeem een waarschuwingslampje in de binnenspiegel. Als de bestuurder vervolgens de richtingaanwijzer activeert, klinkt er een waarschuwingsgeluid.

Rear Cross Traffic Alert (RCTA)

Rear Cross Traffic Alert waarschuwt bij achteruitrijden voor kruisend verkeer achter de auto. De radar scant een gebied van 180 graden achter de auto. Het systeem geeft een visueel en akoestisch signaal als een voertuig wordt opgemerkt.

Driver Attention Warning (DAW)

Driver Attention Warning waarschuwt de bestuurder wanneer hij tekenen van vermoeidheid toont om zo een potentieel ongeluk te voorkomen. Het systeem kijkt naar het rijpatroon van de bestuurder om tekenen van afleiding of vermoeidheid te herkennen.

Intelligent Speed Limit Warning (ISLW)

Het systeem Intelligent Speed Limit Warning gebruikt de voorcamera en informatie van het navigatiesysteem om snelheidsborden te herkennen en geeft de snelheidslimiet real-time weer. De informatie wordt weergegeven in het navigatiesysteemscherm en TFT-scherm.

High Beam Assist (HBA)

High Beam Assist schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is. HBA kan naderende voertuigen en voertuigen die vóór de Hyundai KONA Electric in dezelfde rijstrook rijden detecteren en de verlichting zelf aanpassen. Zo wordt voorkomen dat medeweggebruikers worden verblind. De statische Low Beam Assist (LBA-S) schakelt extra bochtverlichting aan of uit op basis van de voertuigsnelheid en stuurhoek.

Hoogste passieve veiligheid

Uiteraard ontbreken diverse airbags niet: de nieuwe Hyundai KONA Electric is uitgerust met een knie-airbag voor de bestuurder, twee airbags voorin, twee zij-airbags en twee gordijnairbags die zowel de inzittenden voorin als achterin beschermen. Bovendien wordt de KONA Electric net als de reguliere KONA gemaakt van hoogwaardige ultrasterke staalsoorten, voor maximale energieabsorptie bij een botsing.

TECHNISCHE SPECIFICATIES HYUNDAI KONA ELECTRIC

Hyundai KONA Electric 40 kWh

Elektromotor
Type Permanente magneet motor
Maximum vermogen 99 kW/135 pk
Maximum koppel 395 Nm 
Topsnelheid 167 km/uur
Batterij
Type Lithium-ion-polymeerbatterij
Capaciteit (kWh) 39,2
On Board Charger
Max. capaciteit (kW) 7,2 (1-fase)
Oplaadtijd
Oplaadtijd / Standaard (AC) Ongeveer 6 uur en 10 minuten
Oplaadtijd / Quick Charge (DC)  Ongeveer 54 minuten voor 80% lading
(gekoppeld aan een 100 kW DC fast charger)
Prestaties
0-100 km/uur acceleratie 9,3 seconden
Energieverbruik (kWh/100 km) 14,8
CO2 gecombineerd (g/km) 0 g/km
Elektrische range (WLTP) Tot 312 kilometer

 

Hyundai KONA Electric 64 kWh

Elektromotor
Type Permanente magneet motor
Maximum vermogen 150 kW/204 pk
Maximum koppel 395 Nm
Topsnelheid 167 km/uur
Batterij
Type Lithium-ion-polymeerbatterij
Capaciteit (kWh) 64
On Board Charger
Max. capaciteit (kW) 7,2 (1-fase)
Oplaadtijd
Oplaadtijd / Standaard (AC) Ongeveer 9 uur en 40 minuten
Oplaadtijd / Quick Charge (DC)  Ongeveer 54 minuten voor 80% lading
(gekoppeld aan een 100 kW DC fast charger)
Prestaties
0-100 km/uur acceleratie 7,6 seconden
Energieverbruik (kWh/100 km) 15,2
CO2 gecombineerd (g/km) 0 g/km
Elektrische range (WLTP) Tot 482 kilometer

 

Transmissie
Automaat Traploze transmissie

 

Remmen (beide versies)

Remhulpsystemen ABS, EPB, ESC en FCA

Afmetingen (mm)

Exterieur

Totale lengte 4.180
Totale breedte 1.800
Totale hoogte 1.570
Wielbasis 2.600
Overhang vóór 855
Overhang achter 720


Interieur

  1ste rij 2de rij
Hoofdruimte 1.006 948
Beenruimte 1.054 850
Schouderruimte 1.410 1.380

Bagageruimte in liters

Bagage inclusief oplaadkabelopbergvak (l VDA) 332
Bagage zonder oplaadkabelopbergvak (l VDA) 373

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties