Met de ingrijpend vernieuwde Hyundai i20 bouwt Hyundai het succes in het B-segment verder uit. Niet alleen met een fris design en een toonaangevende veiligheidsuitrusting met Hyundai SmartSense, maar ook met een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling (7DCT) voor meer rijcomfort en standaard Idle Stop and Go (ISG), dat helpt de CO2-uitstoot en het verbruik te beperken. Om de kwaliteit en betrouwbaarheid van de nieuwe Hyundai i20 te benadrukken, wordt de auto geleverd met Hyundai’s unieke, volledig overdraagbare garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking.
Sinds de introductie van de tweede generatie in 2014 is de verkoop van de Hyundai i20 elk jaar gegroeid. In 2017 verkocht Hyundai zelfs meer dan 100.000 exemplaren van de Hyundai i20 in Europa. Om aan de verwachtingen van Europese klanten te voldoen, is de Hyundai i20 ontworpen en ontwikkeld in Europa voor Europa en wordt hij ook hier gebouwd. Ook dit model staat voor de kernwaarden van Hyundai: kwaliteit, betrouwbaarheid en functionaliteit, gecombineerd met modern design om klanten bereikbare auto's voor dagelijks gebruik te bieden.
Verleidelijk jeugdig uiterlijk, ruimte en comfort
De nieuwe Hyundai i20 combineert zijn verleidelijke, jeugdige uiterlijk met een ruim en comfortabel interieur. De nieuw ontworpen voorzijde is voorzien van een nieuwe bumper en de kenmerkende Cascade-grille voor een sterke Hyundai-identiteit. De achterbumper van de nieuwe Hyundai i20 is tweekleurige uitgevoerd, met een modern, donker inzetstuk. De achterlichtunits zijn opnieuw ontworpen en in het nieuwe design van de achterklep is nu ook de plaats voor het nummerbord opgenomen, waarin de achteruitrijcamera en functies om de achterklep te openen zijn geïntegreerd.
Klanten kunnen kiezen uit tien opvallende carrosseriekleuren. En met het dak uitgevoerd in Phantom Black zijn in totaal dertien kleurencombinaties mogelijk, zodat de koper zijn Hyundai i20 een persoonlijk accent kan geven. Tomato Red, Champion Blue en Clean Slate zijn nieuwe kleuren in het kleurenpalet, dat verder bestaat uit Passion Red, Aqua Sparkling, Iced Coffee, Sleek Silver, Stardust, Polar White en Phantom Black. Behalve voor het dak in een contrasterende kleur kunnen klanten ook kiezen voor een panoramisch zonnedak. Tevens is er een optionele keuze voor een nieuw ontworpen lichtmetalen 15-inch velg die het strakke en moderne uiterlijk van de nieuwe Hyundai i20 complementeert. Het verwarmbare stuurwiel (optioneel te bestellen samen met lederen en verwarmbare voorstoelen voor de prijs van 995 euro) is nog steeds vrij uniek in het segment. De bagageruimte van de Hyundai i20 heeft een inhoud van 326 liter (VDA).
Uitgebreide standaarduitrusting
De standaarduitrusting van de nieuwe Hyundai i20 is uitgebreid met audiobediening op het stuurwiel voor de i-Drive-uitvoering. Bovendien heeft de versie i-Motion nu Bluetooth met spraakherkenning, 7" Display Audio en voorbereiding voor Apple Carplay/Android Auto. En de topuitvoering Premium is behalve van de genoemde nieuwe voorzieningen ook standaard uitgerust met lichtmetalen 15-inch velgen met 185/65 R15-banden, Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Keyless entry en een startknop.
Opgewaardeerde aandrijflijn voor meer efficiëntie
De nieuwe Hyundai i20 is leverbaar met de 1.0 T-GDI- met 74 kW (100 pk). Deze motorisering voldoet aan de nieuwe norm Euro 6d-TEMP. Standaard is de auto uitgerust met Idle Stop and Go (ISG) en een ingebouwde partikelfilter, die helpen de CO2-uitstoot en het verbruik te beperken. ISG is vooral in stedelijk gebied effectief, want het systeem schakelt de motor automatisch uit zodra de auto tot stilstand komt. Met deze motor introduceert Hyundai ook zijn in eigen huis ontwikkelde 7-trapsautomaat met dubbele koppeling (7DCT). De 7DCT biedt twee rijmodi: Normal en Sport. De nieuwe Hyundai i20 biedt meer rijdynamiek. Hij stuurt directer en biedt meer rijplezier dankzij een betere stuurrespons; vooral rond de rechtuitstand krijgt de bestuurder sneller feedback. De schokdemping is verbeterd, zodat de inzittenden meer comfort ervaren – zelfs op slechte wegen.
Breed scala connectiviteitsfuncties
De nieuwe Hyundai i20 biedt met keuze uit vier audiosystemen een breed scala aan connectiviteitsfuncties. De basisversie omvat een 3,8-inch scherm. Kopers kunnen ook kiezen voor een nieuw 5-inch scherm of voor Display Audio met een 7-inch kleurenscherm en Apple CarPlay en Android Auto. Daarmee is de smartphone van de gebruiker via het scherm te bedienen. Ten slotte is er nog het nieuwe navigatiesysteem met 7-inch kleurenscherm met media- en connectiviteitsfuncties, Apple CarPlay (en Android Auto-voorbereiding) en LIVE Services.
Hyundai SmartSense
Om aan de hoogste Europese normen te voldoen, voorziet Hyundai de nieuwe Hyundai i20 van Hyundai SmartSense; het pakket actieve veiligheidssystemen van Hyundai. Dat is uitgebreid met onder meer Lane Keeping Assist (LKA) en Forward Collision Avoidance Assist (FCA). Behalve Lane Departure Warning (LDW) zijn ook Driver Attention Warning (DAW) en High Beam Assist (HBA) onderdeel van Hyundai SmartSense.
Lane Keeping Assist-Line/Road-Edge (LKA-L/R) – Waarschuwt voor onveilige manoeuvres bij snelheden boven 60 km/uur met een visueel en akoestisch signaal. Als de bestuurder niet reageert, volgt een stuurcorrectie om de auto weer in een veilige rijpositie te brengen.
Forward Collision Avoidance Assist (FCA) – Deze geavanceerde actieve veiligheidsvoorziening waarschuwt voor gevaarlijke situaties en remt automatisch als dat nodig is. Het systeem waarschuwt zowel optisch als met een geluidssignaal, remt afhankelijk van de dreiging van een aanrijding de auto af en remt op volle kracht om een aanrijding te voorkomen of de schade te beperken als een aanrijding niet meer is te voorkomen. Het systeem treedt in werking als een voertuig vóór de auto is gedetecteerd en bij snelheden van 10 km/u of meer.
Lane Departure Warning (LDW) – LDW waarschuwt met visuele en akoestische signalen als de auto onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten. Dit kan een mogelijke aanrijding met een ander voertuig helpen voorkomen.
Driver Attention Warning (DAW) – Dit systeem analyseert het rijgedrag van de bestuurder om tekenen van afleiding of vermoeidheid te herkennen. Sluipen er te veel onzorgvuldigheden in het stuurgedrag, dan verschijnt een melding dat het tijd wordt voor een pauze, bijgestaan door een akoestische waarschuwing.
High Beam Assist (HBA) – HBA detecteert naderende voertuigen en voertuigen die vóór de Hyundai i20 in dezelfde rijstrook rijden en past de verlichting daar automatisch op aan. Dat voorkomt verblinding van medeweggebruikers. High Beam Assist schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is.
Prijzen
De Hyundai i20 in de standaarduitvoering i-Drive, met 1.0 T-GDI-motor met 74 kW (100 pk), is leverbaar voor prijzen vanaf 16.995 euro. De uitvoering i-Motion vanaf 18.395 euro, Comfort vanaf 19.695 euro en Premium vanaf 21.995 euro. Met automatische transmissie is de Hyundai i20 er in de Comfort-uitvoering voor prijzen vanaf 21.195 euro en in Premium-uitvoering vanaf 23.495 euro.
Factsheet Hyundai i20
Design
Connectiviteit
Fris vormgegeven front met Cascade-grille en nieuwe bumpers en achterzijde
Dak in contrasterend Phantom Black leverbaar, in combinatie met 3 carrosseriekleuren. Met 10 reguliere carrosseriekleuren is de totale kleurenkeuze 13
Nieuwe carrosseriekleuren: Tomato Red, Champion Blue en Clean Slate
Meer dan voldoende interieur- en bagageruimte
Verwarmbaar stuurwiel
Drie audiosystemen: • Radio met 3,8-inch scherm • Radio met 5,0-inch scherm • 7,0-inch Display Audio met Apple CarPlay en Android Auto
Navigatiesysteem met 7,0-inch kleurenscherm, Apple CarPlay (en Android Auto-voorbereiding), LIVE Services en Lifetime Mapcare
USB-lader
Motoren
Veiligheid
Kappa 1,0-liter T-GDI: • 74 kW (100 pk), in combinatie met 5MT of 7DCT
Standaard met ISG
Voldoet aan Euro 6d-TEMP
Hyundai SmartSense: • Lane Departure Warning System (LDWS) • Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) • Driver Attention Warning (DAW) • Lane Keeping Assist (LKA) • High Beam Assist (HBA)
Technische specificaties Hyundai i20
1.0 T-GDi benzinemotor met 74 kW (100 pk)
Type
KAPPA 1.0 T-GDI, 12 kleppen
Cilinderinhoud
998 cc
Boring x slag
71 x 84 mm
Compressieverhouding
10,0 : 1
Vermogen
74 kW (100 pk) @ 4.500 t.p.m.
Koppel
172 Nm @ 1.500 ~ 4.000 t.p.m.
Topsnelheid 5MT/7DCT
188/182 km/u
0-100 km/u 5MT/7DCT
10,8/11,4 sec.
Transmissie
1.0 T-GDI
74 kW (100 pk)
Handgeschakeld
5
DCT
7
Overbrengingsverhoudingen
1.0 T-GDI
74 kW (100 pk)
5MT
7DCT
1e
3,615
3,813
2e
1,955
2,261
3e
1,207
1,913
4e
0,893
1,023
5e
0,703
0,791
6e
-
0,837
7e
-
0,69
Achteruit
3,545
5,101
Eindoverbrenging
3,722
4,867 (1/2/4/5)
3,650 (3/6/7/R)
Wielophanging
Voor
McPherson-veerpoten
Achter
CTBA (Coupled Torsion Beam Axle)
Besturing
Type
MDPS (Motor Driven Power Steering)
Overbrenging
13,9
Draaicirkel
10,2 m
Omwentelingen (aanslag tot aanslag)
2,5
Remmen
Voor
Geventileerde schijven, Φ 280 mm
Achter
Schijven, Φ 262
Hoofdremcilinder
Φ 20,64 mm
Bekrachtiging
10 inch
Wielen
Banden
6,0J x 15-inch staal
185/65 R15
6,0J x 15-inch lichtmetaal
185/65 R15
Afmetingen (mm)
Exterieur
Lengte
4035
Breedte
1734
Hoogte
1474
Wielbasis
2570
Overhang voor
815
Overhang achter
650
Bodemvrijheid
140
Interieur
Voorin
Achterin
Hoofdruimte
1038
978
Beenruimte
1098
794
Breedte op schouderhoogte
1365
1350
Inhouden (l)
Brandstoftank
50
Bagageruimte met reservewiel (thuiskomer)
Min. 301
Max. 1.017
Bagageruimte met bandenreparatieset
Min. 326
Max. 1.042
Gewichten (kg)*
1.0 T-GDI
74 kW (100 pk)
5MT
7DCT
Rijklaar gewicht
1.065-1.164
1.110-1.250
Max. toelaatbaar totaalgewicht
1.600
1.650
Max. kogeldruk
75
75
Max. aanhangwagengewicht geremd
1.000
950
Max. aanhangwagengewicht ongeremd
450
450
CO2-emissie** / brandstofverbruik in NEDC-conversie**
1.0 T-GDI
74 kW (100 pk)
5MT
7DCT
CO2-emissie (g/km) stad
132 / 129
CO2-emissie (g/km) buitenweg
103 / 105
CO2-emissie (g/km) gecombineerd
114
Verbruik stad (l/100 km)
5,8 / 5,6
Verbruik buitenweg (l/100 km)
4,5 / 4,6
Verbruik gecombineerd (l/100 km)
5
* Schatting fabrikant. ** De vermelde NEDC-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn terugbepaald naar de waarden overeenkomstig de oude NEDC-testmethodiek.
Facebook reacties