De nieuwe generatie Hyundai Santa Fe is een krachtige, elegante SUV met toonaangevende ruimte en veiligheidsvoorzieningen
Vierde generatie Santa Fe bouwt voort op SUV-succes van Hyundai in Europa waar Hyundai al meer dan 1,5 miljoen SUV’s heeft verkocht
Design van Hyundai’s grote SUV geheel in lijn met nieuwe SUV-familie
Expressieve en krachtige voorzijde met twin-koplampen en opvallende Cascade-grille
Innovatieve veiligheidsvoorzieningen onderstrepen Hyundai’s benadering om geavanceerde technologie toegankelijker te maken
In eigen huis ontwikkelde Rear Occupant Alert is primeur in auto-industrie en detecteert passagiers op de achterbank als de bestuurder uitstapt
De HTRAC variable torque control zorgt voor wendbare besturing en optimale koppelverdeling afhankelijk van wielgrip en voertuigsnelheid
Hyundai trekt met trots het doek van de nieuwe generatie Santa Fe. De vierde generatie Hyundai Santa Fe oogt stoer, is bijzonder ruim én comfortabel. Daarnaast waakt de nieuwe Hyundai SUV dankzij nieuwe technologieën en veiligheidssystemen over het welzijn van zijn passagiers. De nieuwe Santa Fe beleeft zijn wereldpremière tijdens de Autosalon van Genève (8 tot en met 18 maart).
De eerste generatie Hyundai Santa Fe verscheen in 2001. Sindsdien heeft Hyundai in Europa meer dan 1,5 miljoen SUV’s verkocht, waardoor Hyundai is uitgegroeid tot een sterke speler in het SUV-segment. In Europa zijn in de afgelopen 17 jaar meer dan 400.000 exemplaren van de Santa Fe verkocht. De vierde generatie heeft alles in zich om dit verkoopsucces voort te zetten.
Twin-koplampen
De nieuwe Hyundai Santa Fe heeft een moderne en elegante uitstraling. Het uiterlijk is stoer, atletisch en gedurfd. Bijzonder zijn de opvallende twin-koplampen met bovenaan de unit opvallende LED-dagrijverlichting. De stoer geprononceerde Cascade-grille geeft profiel aan de nieuwe identiteit van de SUV-familie van Hyundai. Het interieur van de Santa Fe ademt kwaliteit en sfeer uit. De indeling is ruim en de zichtbaarheid naar achteren sterk verbeterd.
Afmetingen
De nieuwe Hyundai Santa Fe oogt niet alleen stoer en atletisch, maar is dat ook. De buitenafmetingen zijn door de lengte van 4770 mm, breedte van 1890 mm en een langere wielbasis van 2765 mm prominent te noemen. De Santa Fe biedt ook meer comfort aan zijn passagiers dankzij een toegenomen interieurruimte en een meer verfijnde indeling. Ook op de tweede en derde zitrij is er ruimte genoeg voor volwassen passagiers. Op de tweede zitrij is er 38 mm meer beenruimte dan voorheen. De achterbank is 18 mm hoger gepositioneerd. De nieuwe one-touch walk maakt de instap naar de derde zitrij eenvoudiger dan ooit. Bovendien is de hoofdruimte op de derde zitrij met 22 mm toegenomen. De bagageruimte meet voortaan 625 liter (+40 liter) voor de versie met vijf zitplaatsen. De zichtbaarheid naar achteren is verbeterd door een groter glasoppervlak (+41 procent). De bestuurder en passagier voorin genieten optioneel van tienvoudig elektrisch verstelbare stoelen.
Connectiviteit van hoog niveau
Hyundai biedt klanten diverse connectiviteitsvoorzieningen. Er is keuze uit drie infotainmentsystemen. Standaard heeft de Hyundai Santa Fe het Standard Audio-systeem met een 5,0-inch TFT-display met radio, Bluetooth-connectiviteit en een AUX- en USB-aansluiting. Als aanvulling op het infotainmentsysteem heeft Hyundai een centraal informatiescherm (7,0-inch TFT-kleurendisplay) geplaatst in het midden van het instrumentencluster tussen de twee meters. De Display Audio-functie stelt de inzittenden in staat om content van hun smartphone te tonen op de 7,0-inch display via Apple CarPlay en Android Auto. Het optionele 8,0-inch infotainmentsysteem is het topsysteem en integreert alle navigatie-, media- en connectiviteitsdiensten en ondersteunt bovendien Apple CarPlay en Android Auto. Het navigatiesysteem heeft verder 3D-kaarten en het voor Hyundai unieke Lifetime MapCareTM met jaarlijks een gratis kaart- en software-update. Een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen en trailerview is ook onderdeel van dit moderne infotainmentsysteem.
Full head-up display
De Hyundai Santa Fe is uitgerust met Hyundai’s nieuwe full head-up display, waarbij relevante rij- en veiligheidsinformatie direct op de voorruit wordt geprojecteerd. De helderheid van 10.000 cd/m2 en de schermgrootte van 8,0 inch zorgen niet alleen voor perfect zicht overdag, maar ook voor snellere herkenning van de informatie zonder dat de bestuurder zijn ogen van de weg hoeft te halen. Een inductielader maakt draadloos opladen van smartphones mogelijk. De oplaadstatus van de smartphone-accu wordt weergegeven met kleine indicatielampjes. Om te voorkomen dat de telefoon vergeten wordt bij het uitschakelen van de auto, toont de centrale display in het instrumentencluster een herinnering.
Hyundai SmartSense-technologie
De nieuwe Hyundai Santa Fe geeft bijzonder veel om het welzijn van zijn inzittenden en biedt de allerbeste veiligheidsvoorzieningen. Als onderdeel van zijn SmartSenseTM-technologie biedt de Santa Fe een uitgebreid pakket van Hyundai's nieuwste actieve veiligheidsvoorzieningen, waarmee geavanceerde technologie betaalbaar wordt gemaakt. De nieuwe Santa Fe is voorzien van: Blind-Spot Collision Warning, Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersherkenning, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Rear Occupant Alert, Safety Exit Assit en Speed Limit Info Function.
Rear Occupant Alert
Dit systeem is compleet nieuw en debuteert in de nieuwe Hyundai Santa Fe. Rear Occupant Alert detecteert met behulp van ultrasone sensoren passagiers op de achterbank en attendeert de bestuurder op hun aanwezigheid als hij of zij uitstapt. Indien de bestuurder de auto afsluit en het systeem detecteert alsnog bewegingen op de achterbank – ongeacht of dat nu mensen of dieren zijn - dan waarschuwt de auto de bestuurder met een toeter- en lichtsignaal. Het systeem activeert ook als kinderen zich per ongeluk opsluiten in de auto.
Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist
Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist wordt uitgebreid met een automatische remfunctie. Het systeem waarschuwt tijdens achteruitrijden met weinig zicht niet alleen de bestuurder als er een voertuig van de zijkant nadert, het bedient ook automatisch de remmen. Het systeem maakt gebruik van radars op de hoeken van de auto en scant een 180-graden beeld achter het voertuig.
Safety Exit Assist
De Safety Exit Assist maakt uitstappen een stuk veiliger. Het systeem voorkomt dat passagiers kunnen uitstappen als er een voertuig van achteren nadert door tijdelijk de deuren te vergrendelen (deuren zonder kinderslot), zodat passagiers veilig de auto kunnen verlaten.
Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersherkenning
De nieuwe generatie Sante Fe is uitgerust met Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersherkenning. Dit systeem waarschuwt de bestuurder wanneer een gevaarlijke situatie dreigt en remt de auto autonoom af als dat nodig is. Het systeem maakt gebruik van een frontradar en camerasensoren en opereert in drie stappen. Er klinkt allereerst een visuele en akoestische waarschuwing, vervolgens volgt er een korte remingreep en als laatste stap een noodstop om een aanrijding te voorkomen of eventuele schade te beperken. Het systeem – operationeel bij snelheden boven 10 km/uur – wordt actief als er zich een voertuig of voetganger vóór de auto bevindt.
Blind-Spot Collision Warning
Radartechnologie wordt ook gebruikt voor de Blind-Spot Collision Warning. Dit systeem detecteert andere voertuigen in de dode hoek van het voertuig. Zodra er een auto opduikt in de dode hoek, activeert het systeem een waarschuwingslampje in de binnenspiegel. Als de bestuurder vervolgens de richtingaanwijzer activeert, klinkt er een waarschuwingssignaal.
Lane Keeping Assist
Lane Keeping Assist waarschuwt de bestuurder voor onveilige stuurmanoeuvres bij snelheden boven de 60 km/uur. Er klinkt een waarschuwingssignaal als de auto over witte, grijze of blauwe lijnen rijdt of over kattenogen. Lane Keeping Assist waarschuwt de bestuurder met een visuele en akoestische waarschuwing voordat er een corrigerende stuuringreep volgt om de auto weer in een veilige rijrichting te krijgen.
Passieve veiligheid
De passieve veiligheid van de nieuwe generatie Hyundai Santa Fe is sterk verbeterd dankzij toepassing van staalsoorten van hoge sterkte. Het ultrastijve chassis is niet alleen lichter, maar verbetert ook de dynamische performance en verhoogt de passagiersveiligheid. Maar liefst 57 procent van het chassis is gemaakt van staalsoorten van hoge sterkte: het hoogste percentage ooit gebruikt in een Hyundai en 15 procent meer dan de vorige generatie. Elke Santa Fe heeft standaard zes airbags (twee airbags voorin, twee zij-airbags en twee gordijnairbags van de eerste tot tweede zitrij).
Motoren
Het motorenprogramma van de nieuwe Hyundai Santa Fe bestaat uit twee dieselmotoren. Beide voldoen aan de nieuwe Euro 6C-emissienorm en zijn bijzonder zuinig. De R 2.0-dieselmotor is er met 110 kW (150 pk) of 134 kW (182 pk), met 397 Nm koppel. De krachtige 2,2-liter CRDi-dieselmotor levert 144 kW (194 pk) en heeft een koppel van 436 Nm. Beide dieselmotoren zijn leverbaar met keuze uit een handgeschakelde zesbak of de nieuw ontwikkelde achttrapsautomaat. Er is afhankelijk van de motorisering keuze uit voor- of vierwielaandrijving (zie schema hieronder). De motoren zijn stiller dankzij een herzien zuigerontwerp (-4 dB). Externe verticale schokbrekers optimaliseren de alertheid en stabiliteit, verlagen het motorgeluid en verminderen vibraties.
R 2.0-dieselmotor R 2.0 – 110 kW/150 pk – handgeschakelde zesbak – vóór- of vierwielaandrijving R 2.0 – 110 kW/150 pk – achttrapsautomaat – vierwielaandrijving R 2.0 – 134 kW/182 pk – handgeschakelde zesbak – vóór- of vierwielaandrijving R 2.0 – 134 kW/182 pk – achttrapsautomaat – vierwielaandrijving
R 2.2-dieselmotor R 2.2 – 144 kW/197 pk – handgeschakelde zesbak – vóór- of vierwielaandrijving R 2.2 – 144 kW/197 pk – achttrapsautomaat – vóór- of vierwielaandrijving
Hyundai heeft tijdens de ontwikkeling van de Santa Fe aandachtig gekeken naar de wielophanging en besturing voor het verbeteren van het stuurgedrag, de wendbaarheid, het comfortniveau en de stilte aan boord. Door reductie van trillingen in de wielophanging op ruigere wegen genieten de bestuurder en passagiers van nog meer comfort. Temeer omdat een extra dik vloerpaneel en dikkere vloerbekleding het geluidsniveau aan boord nog verder verlagen. De optionele niveauregelaar past continu de rijhoogte aan, ongeacht de belading van het voertuig.
HTRAC
Hyundai’s in eigen huis ontwikkelde HTRAC-vierwielaandrijvingsysteem controleert elk wiel afzonderlijk. De naam is een combinatie van de H van Hyundai en het eerste deel van het woord ‘tractie’. HTRAC variable torque control zorgt voor een betere wendbaarheid en betere koppelverdeling per wiel, afhankelijk van de wielgrip en de snelheid van het voertuig. De koppelverdeling is zichtbaar op de display. In de modus Sport stuurt HTRAC maximaal 50 procent van het koppel naar de achterwielen. In Comfort is dat maximaal 35 procent. In Eco gaat alle kracht alleen naar de voorwielen, maar tijdens gladde omstandigheden stuurt het systeem indien noodzakelijk automatisch aandrijfkrachten naar de achterwielen voor maximale grip.
Facebook reacties