Het hele artikel lees je in KampeerKampioen nr. 2 2022.
Met een elektrische auto kun je tegenwoordig heel goed een caravan trekken. Het aanbod is echter nog vrij gering en er zijn grote verschillen wat betreft actieradius en trekgewicht, dus wat is nu eigenlijk de beste caravantrekker? ANWB KampeerKampioen testte de IONIQ 5 en concludeert: 'Zowel in prestaties, gebruiksgemak en comfort is de IONIQ 5 een van de beste trekauto’s die we ooit hebben gereden.' Benieuwd naar nog meer bevindingen? Lees snel verder!
Een sterke elektrische trekauto die pak ’m beet 1.600 kilo kan trekken was tot voor kort schier onbetaalbaar. Een model als de Audi e-tron of Tesla Model X is voor de gemiddelde beurs niet bereikbaar. Bovendien is de actieradius zeer beperkt als je er het volle pond achter hangt.
En toen kwam Hyundai met de IONIQ 5. De 73 kWh-versie mag 1.600 kilo trekken. Met een vanafprijs van 46.500 euro is het nog geen koopje om aan te schaffen. Als je echter berekent wat je per kilometer uiteindelijk betaalt, kan hij goed concurreren met een forse benzineauto.
In de boordcomputer kun je instellen welk soort aanhanger je trekt, het verwachte rijbereik wordt daarop aangepast. Dat is een slimme stap. […] In de rijpraktijk bleek de inschatting van Hyundai heel goed te kloppen met de werkelijkheid, ondanks het slechte weer dat we troffen tijdens de proefrit.
We verwachten dat de actieradius van de IONIQ 5 met een caravan aan de haak tussen de 180 en 200 kilometer zal liggen. […] Maar dan komt de attractie van de IONIQ 5 om de hoek kijken: de supersnellaadfunctie. […] Bij gebruik van een 350 kW-lader kun je in 18 minuten de accu opladen van 10 tot 80 procent.
Waren eerder gereden accuauto’s vooral elektrische auto’s die ‘toevallig’ een caravan mogen trekken, de Hyundai IONIQ 5 lijkt speciaal ontwikkeld te zijn voor deze taak. Da’s niet gek, want in zijn thuisland Zuid-Korea is kamperen zeer populair.
De auto kan ook stroom terug leveren, bijvoorbeeld om in de vrije natuur te kamperen. Met een speciaal tussenstuk kun je 230 volt met een stroomsterkte van 16A uit de accu halen. De kampeerfunctie bewaakt of de auto nog wel een fatsoenlijke actieradius overhoudt
Ook in het rijden is de IONIQ 5 een geweldige trekauto. Door het lage zwaartepunt ligt hij als een blok op de weg, ook met de zeer forse Fendt Opal 515 van 1.600 kilo die we aan de haak hadden. Zelden konden we zó relaxed achter het stuur zitten als tijdens deze rit.
De hellingproef deed hij met het grootste gemak. Op alle soorten wegdek en rijsituaties, van superstrak zoab tot oud-Hollandse klinkers en Vinex-rotondes, gleden de kilometers als een strijkijzer onder de combinatie door.
Er zijn ook heel praktische zaken aan boord die met name gunstig zijn voor het rijden met de caravan. De geweldige dodehoekcontrole met beeldprojectie voor je neus maakt caravanspiegels haast overbodig, de adaptieve cruise control kun je ‘uitkleden’ tot standaard cruise control. Met een caravan aan de haak vinden we dat toch een fijnere voorziening: we houden de combinatie lever zelf tussen de lijnen en op afstand van een voorligger.
Conclusie: met de IONIQ 5 is de volwaardige elektrische trekauto eindelijk beschikbaar. Door zijn acceptabele actieradius kun je een fatsoenlijke afstand met de caravan afleggen.
Maak een proefrit in de elektrische IONIQ 5
Benieuwd naar de volledig elektrische IONIQ 5? Kom gerust eens langs voor een proefrit. De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.