Tussen eind 2016 en december 2021 verkocht Hyundai in Europa in totaal 135.692 eenheden van de Ioniq. Ook in Nederland genoot de Ioniq grote populariteit. Sinds de verkoopstart in 2016 werden bijna achtduizend exemplaren – verdeeld over de Ioniq Electric, de Ioniq Hybrid en de Ioniq Plug-in Hybrid – van dit model verkocht.
Bij zijn lancering in 2016 werd de Ioniq vooral geprezen om zijn uiterlijk. Met zijn opvallende design won de Ioniq onder meer de Red Dot Design Award 2016; een van de meest prestigieuze onderscheidingen ter wereld. Bovendien zorgt de gestroomlijnde carrosserie met zijn vloeiende coupé-achtige lijnen voor ongekende aerodynamische prestaties. De cW-waarde van de Ioniq bedraagt 0,24 en dat is een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt voor een personenauto.
De Ioniq was ook de eerste auto ter wereld waarbij de klant keuze had uit drie verschillende elektrische aandrijflijnen: elektrisch, hybride en plug-in hybride. Daarmee bood de Ioniq de oplossing voor elke mobiliteitsvraag. De basis van de Ioniq was een nieuw platform, speciaal gemaakt en geoptimaliseerd voor de verschillende elektrische aandrijflijnen.
Met de Ioniq leverde Hyundai niet alleen een technisch hoogstandje. Doordat bij de productie ook diverse recyclebare materialen werden gebruikt – het dak is gemaakt van bestanddelen uit suikerriet en diverse andere componenten in het interieur zijn vervaardigd van recyclebaar plastic – zette Hyundai een nieuwe benchmark.
Ook op het gebied van veiligheid behoort de Ioniq tot de top in zijn klasse. Bij zijn debuut in 2016 kreeg hij van de Europese veiligheidsorganisatie Euro NCAP direct vijf sterren. De Ioniq is standaard voorzien van een antiblokkeer-remsysteem, een autonoom remsysteem, een bandenspanningcontrolesysteem, een elektronisch stabiliteitsprogramma, Hill-start Assist Control, Lane Keeping Assist, een noodsignaleringssysteem en zeven airbags inclusief knieairbag voor de bestuurder.
In Nederland kreeg de Ioniq ook bekendheid vanwege zijn rol als mobiel uithangbord van het Van Gogh Museum. Al sinds 2016 is Hyundai partner van het Van Gogh Museum. Beide partijen hechten waarde aan duurzaamheid en delen de liefde voor kunst en design. Die gemeenschappelijke passie vormde de basis voor de start van een samenwerking tussen het Van Gogh Museum en Hyundai. Om het partnerschap te onderstrepen, stelt Hyundai al jaren enkele elektrische Hyundai’s ter beschikking aan het Van Gogh Museum. Dat begon ooit met de Ioniq Electric, die voor de gelegenheid werd gehuld in de twee meest iconische meesterwerken van Vincent van Gogh: Amandelbloesem en Zonnebloemen.
De Ioniq geldt als een pionier op het gebied van elektrische mobiliteit en heeft de weg vrijgemaakt voor een nieuwe generatie batterij-elektrische auto’s van Hyundai. Van de Ioniq zelf komt geen directe opvolger. Wel zal zijn geest voortleven in een gloednieuwe generatie batterij-elektrische modellen als de IONIQ 5 – de allereerste exponent van Hyundai’s nieuwe line-up-merk IONIQ – en de nog te verwachten IONIQ 6 en IONIQ 7.
Facebook reacties